Bygg ut Centralstationen istället för att bygga ny

Ostlänken är och har varit ett allt dyrare politiskt prestigeprojekt. Något även Riksrevisionen kommit fram till. Det är ett för kostsamt projekt sett till helheten i svensk ekonomi, skriver Per Wallberg, Norrköping.

Hur tänker man när vi har en av landets finaste stationsbyggnader som med relativt enkla åtgärder kan byggas ut? skriver Per Wallberg, Norrköping.

Hur tänker man när vi har en av landets finaste stationsbyggnader som med relativt enkla åtgärder kan byggas ut? skriver Per Wallberg, Norrköping.

Foto: Henrik Jonsson

Insändare2024-03-09 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dessutom budgeterat över en tidsperiod, cirka tio år, där vi inget vet om den ekonomiska utvecklingen typ inflation etcetera i tider med blixtsnabb förändring. Erfarenheterna om kraftigt överskridna budgetar är många till dubbla eller till och med tredubbla kostnader. 

Att järnvägen behöver upprustning efter många års försummelser torde stå klart för alla och att fungerande samfärdsel blir allt viktigare i ett urbant samhälle.

Men hela projektet, som utvecklats under en längre tidsperiod, och som blivit ett lapptäcke, borde definitivt återremitteras för ny och anpassad utredning. Tag bara exemplet ny Centralstation i Norrköping för cirka fyra miljarder, en kostnad för kommunen. Detta är inte klokt med det så kallade stålbad kommunpolitikerna talar om.

Hur tänker man när vi har en av landets finaste stationsbyggnader som med relativt enkla åtgärder kan byggas ut? Tänk om, gör rätt och gör det fort. Det här är viktiga förtroendefrågor för oss medborgare.