Bygg en ny gång- och cykelväg till Lundby genast

Att behovet är stort av att det byggs en ny gång och cykelväg utmed länsväg 846 mellan Arkösundsvägen och Lundby (3,2 km) är uppenbart för alla som råkar ha vägarna förbi.

Det bor över hundra yngre barn i området vars behov av att på egen hand på ett trafiksäkert sätt kunna ta sig till skolor, kompisar och aktiviteter i Norrköping bara kommer att öka med åren, skriver Sten Qvinder. Genrebild.

Det bor över hundra yngre barn i området vars behov av att på egen hand på ett trafiksäkert sätt kunna ta sig till skolor, kompisar och aktiviteter i Norrköping bara kommer att öka med åren, skriver Sten Qvinder. Genrebild.

Foto: Olof Carlson

Insändare2022-10-19 20:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De senaste tio åren har det tillkommit ett hundratal nya bostäder i området runt Lundby, utöver de redan befintliga. Det bor över hundra yngre barn i området vars behov av att på egen hand på ett trafiksäkert sätt kunna ta sig till skolor, kompisar och aktiviteter i Norrköping bara kommer att öka med åren. 

Många i arbetsför ålder som valt att bo i Lundby skulle även kunna cykla till arbete mm om det gick att göra detta utan att behöva riskera livet.

I sammanhanget skall påtalas att den kollektivtrafik som förr fanns till Lundby har slutat rulla.

Att vid behov bygga en gång och cykelväg utmed en allmän väg måste i grunden anses vara Trafikverkets ansvar. Normalt är dock att kostnaderna för dessa vägar fördelas lika mellan staten och kommunen. 

Det normala är även att kommunen tar initiativ och påtalar behovet av att bygga dessa gång och  cykelvägar och att man gör detta för att visa omsorg om sina medborgare. 

För tillfället utförs grävningsarbeten mellan Arkösundsvägen och Lundby för ledningsdragning utmed hela den naturliga sträckningen för en ny gång och cykelväg. För många väcktes säkert ett hopp om att få sin efterlängtade säkra väg för oskyddade trafikanter och slippa oroas. Men så är inte fallet.

I samband med det pågående arbetet har kontakter med samtliga markägare utmed sträckan förekommit och ersättningar för intrång har säkert betalats ut. Men varför inte då samtidigt även träffa överenskommelser om att anlägga en ny tre meter bred gång och cykelväg i samma sträckning som ledningarna?

När fler aktörer har intressen i samma område finns samordningsvinster, för visst är det väl så, att kommunen och trafikverket inser behovet av att det snarast byggs en gång och cykelväg mellan Askösundsvägen ock Lundby.

Min morfar sa alltid att kvinnor var duktiga på att göra fler saker samtidigt och var mer vidsynta än män. Är det kanske så enkelt som att om det funnits fler kvinnor bland aktörerna ledningsdragare, kommun och trafikverk hade en trafiksäker gång och cykelväg mellan Arkösundsvägen och Lundby snart varit ett faktum.