Vi väntar oss en dödsolycka på Bravikenvägen

När Kardonbanan byggdes leddes all trafik över Malmölandet om.

Att en lätt lastbil den 13 mars kraschade rakt in i en hästhage är för oss som bor här helt väntat, skriver Boende längs med Bravikenvägen.

Att en lätt lastbil den 13 mars kraschade rakt in i en hästhage är för oss som bor här helt väntat, skriver Boende längs med Bravikenvägen.

Foto: Privat

Insändare2023-03-26 14:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi som bor i Björnviken-Bredudden-Stridsudden blev lovade att den tidigare hårt trafikerade Bravikenvägen skulle bli en trygg lokalgata med cykel- och gångbana för oss som bor här och för cykelpendlarna. Vi vädrade vår oro för att Bravikenvägen skulle användas som genomfartsled och fick då beskedet att chikaner (farthinder red:s anm) skulle byggas som förhindrade genomfarten. Det blev inte så.

Den senaste trafikmätningen visade ett vardagssnitt på 1 315 fordon per dygn (varav ett hundratal är tunga lastbilar som trotsar “förbjuden infart för lastbilar”- skylten). Och de kört fort, riktigt fort!

Att en lätt lastbil den 13 mars kraschade rakt in i en hästhage är för oss som bor här helt väntat. Att en av stalltjejerna tidigare blev påkörd bakifrån då hon körde i lagstadgad hastighet vid stoppskylten förvånar ingen. För på den här gatan kör man hänsynslöst. Och om någon saktar in för att svänga in till vänster, så hänger man sig på hornet och kör om livsfarligt om på vänstersidan.

Om en omkörning går för långsamt så väljer man att passera den omkörande genom att utnyttja gångbanan så att det blir tre bilar i bredd på vägen. Vi som bor här ser detta dagligen när vi rör oss på den helt oskyddade gångbanan.

undefined
Spåren efter olyckan den 13 mars visar hur lastbilen glider fram över cykel- och gångbanan innan den kör in i hagen, skriver Boende längs med Bravikenvägen.

Spåren efter olyckan den 13 mars visar hur lastbilen glider fram över cykel- och gångbanan innan den kör in i hagen. Samma cykelbana som mängder av pendlare använder till och från Åby och till sina arbetsplatser på Holmen, Rustalagret och PostNord. Samma gångbana där barnen står och väntar på skolbussen och som flitigt utnyttjas av joggare, småbarnsföräldrar med barnvagnar och hundägare.

Vi har dödsolyckan på Strandvägen i färskt minne. De boende vid Strandvägen hade gång på gång försökt uppmärksamma kommunen på riskerna och möttes av lika fyrkantigt byråkratiska svar som vi möts av idag, där det hela tiden hänvisas till teoretiska resonemang kring olycksrisken och sägs att fortkörarna är polisens ansvar.

Vi kan inte acceptera ett sådant resonemang.

Vi vill förhindra en olycka med dödlig utgång. Vi vill att kommunen ska ta ansvar för boende, cykelpendlare och djur som rör sig vid och på vägen genom att:

  • Sätta upp skyltar om förbjuden genomfart vid vägens infarter.
  • Sänka hastigheten från 60 km /timme till 40 km/timme.
  • Sätta upp farthinder mellan Björnviken och Bredudden som hindrar bilarna från att accelerera på raksträckan.

Vi har försökt att kommunicera med kommunen på alla tänkbara sätt, men vi når inte fram med vår oro.

De två som befann sig i olycksbilen kunde lämna sjukhuset med lindriga skador, det fanns ingen fotgängare på vägen och hästarna var inte i hagen idag. Men utan åtgärder från kommunens sida kommer vi tyvärr att få redovisa fler olyckor på vägen och med de hastigheter som råder vid den oskyddade gång- och cykelbanan kommer vi också snart få stå i tidningen och säga “Vi varnade för det här”.