Svar
"Varför så ont om parkeringar i Björkalund" NT 17/10
Frågor uppstår när jag läser svaret – en del av historiken är denna:
Områdets första hus, Bovieran stod inflyttningsklart i november 2015. Där fanns parkeringsplats till varje lägenhet. Tiden som gått visar ett helt annorlunda byggande, där bilar parkeras framför bostadshusen.
Vi som går har en smal promenadväg att hålla oss till. Istället för träd utmed promenadvägen står det bilar, bilar och bilar som inte kan parkeras på annat sätt.
Därefter byggde Hökerum bostadsrätter där hälften av köparna fick tillgång till parkering, HSB hade ungefär samma fördelning och bygger ytterligare bostadsrätter på andra sidan gatan, var parkeringsplatser erbjuds är oklart.
Den senaste: Magnolia Derome -byggnationen, fyra trevåningshus med hyresrätter, liten yta mellan husen, man undrar - följer det verkligen bygglovsreglerna, finns parkeringar planerade, det vet vi inget om men konstaterar att marken inte räcker till.
Gunnar Cederberg ger i svaret viktig information, "enligt kommunens riktlinje för parkering, som antogs i kommunfullmäktige 2017, slås det fast att behovet för parkering ska lösas på fastighetsmark. Björkalund planerades utifrån förutsättningarna att möjligheter till hållbart resande utan bil är goda(!!! min anm) Stadsdelen är väl ansluten till det övergripande huvudcykelnätet, samt har närhet till kollektivtrafik längs Gamla Övägen och vid Vrinnevisjukhuset."
Vem är ansvarig för dagens elände utmed de ovan uppräknade byggena? Hur kan bygglov lämnas för så många hus utan att tjänstemännen kontrollerar om byggarna följt kommunens riktlinje för parkering.
Är kommun-bygglovsansvariga-byggare överens om riktlinjen? Vem avgör det? Vem har haft ansvaret?
Ingen byggare avstår väl från att tjäna pengar på att hyra ut eller sälja så många lägenheter som möjligt istället för att ordna parkeringsplatser till de boende.
Det känns minst sagt märkligt att våra kommunpolitiker (och tjänstemän) vid planeringen av Björkalund, trott att de boende skulle resa hållbart, det vill säga utan bil och ta sig till dagis, skola, arbetet och övrigt socialt liv via cykelnätet. Att svaret till den kritiska människan att denne upplever något denne kritiserar är inte ok för den som lever i den verkliga verkligheten.