Besviken lärare - ne.se är inte ett komplett läromedel

Norrköpings kommun har under ett antal år satsat på att öka digitaliseringen i Norrköpings skolor.

Den digitala versionen av Nationalencyklopedin är inget komplett läromedel, snarare ett komplement anser signaturen Besviken lärare.

Den digitala versionen av Nationalencyklopedin är inget komplett läromedel, snarare ett komplement anser signaturen Besviken lärare.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Insändare2021-06-15 16:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Många elever har idag egen dator och kan sköta en stor del av sina studier via datorn, vilket varit positiv under de distansstudier som bedrivits under pandemin. För att klara av detta krävs bra och genomarbetade läromedel som stödjer elevernas lärande.



Kommunen har under de senaste åren erbjudit skolorna gratis digitala läromedel i form av NE.se. Gott så. Dock har flertalet skolor insett bristerna hos NE.se, då det inte är ett läromedel, utan mer ett komplement, och därför skaffat andra, mer genomarbetade och kompletta läromedel. Döm om vår förvåning när vi nu plötsligt måste börja betala för NE.se, som vi inte vill och kan använda om våra elever ska bli godkända.

Någon strateg på utbildningskontoret har alltså utan grundlig utvärdering och upphandling upphandlat NE.se till alla grund- och gymnasieskolor och kräver nu att skolorna ska vara med och stå för kostnaderna. Det spelar ingen roll om man inte har datorer till eleverna, och alltså inte kan använda det så kallade läromedlet, eller om man efter noggrann utvärdering redan valt något annat digitalt läromedel sedan flera år; man måste ändå vara med och betala.



Att ett stort antal skolor redan valt bort NE.se, trots att det varit gratis att använda, borde ju ge signaler så att det räcker. Den strateg som står bakom det hela har själv ingen erfarenhet av att jobba med läromedel; varken analoga eller digitala, och borde därför ha lyssnat in de skolor som aktivt valt bort det som är gratis.

NE.se är inte ett komplett läromedel, utan mer ett komplement till undervisning. Ingen genomtänk planering finns att följa, utan varje lärare måste själv skapa sitt eget läromedel. Med tanke på de många outbildade lärare vi har idag är detta ödesdigert för likvärdigheten. Många av ämnena heller har inte heller ett komplett innehåll för att lotsa eleverna fram till godkända kunskaper i årskurs nio. För att vara säkra på att ge våra elever det de behöver måste vi alltså nu även köpa in böcker för att eleverna ska få en chans att nå målen. Ett steg många år tillbaka i tiden och förknippat med mycket stora kostnader.



Så utbildningskontor, gör om och gör rätt. Låt varje rektor själv få bestämma över den lilla skolpeng ni delar ut och tillsammans med skolans lärare avgöra vilket läromedel man anser bäst hjälper elever och lärare att nå målen, och låt oss slippa vara med och finansiera saker som vi över huvud taget inte använder.