Behövs det verkligen en fjärde landningsbana?

Efter ett nyuppväckt förslag om nedläggning av Bromma flygplats diskuteras återigen en utbyggnad av antalet landningsbanor på Arlanda flygplats från tre till fyra.

Heathrow flygplats utanför London har två start- och landningsbanor, Arlanda har tre med planer på en fjärde.

Heathrow flygplats utanför London har två start- och landningsbanor, Arlanda har tre med planer på en fjärde.

Foto: Steve Parsons

Insändare2021-12-21 18:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enligt tillgängliga uppgifter på Internet ligger en jämförelse mellan Arlanda (exklusive Brommas underlag) och Europas största flygplats, Heathrow, nära till hands:

Antal passagerare per år, Heathrow 80 miljoner - Arlanda 26 miljoner. 

Antal flygrörelser per år, Heathrow cirka 480 000 - Arlanda knappt 90 000.

Antal landningsbanor, Heathrow två (beslut finns om en tredje) - Arlanda tre (dock kan bara två utnyttjas samtidigt).

Det går knappast att undvika att undra varför en utbyggnad av antalet landningsbanor på Arlanda är så trängande nödvändig (även om Brommas underlag räknas in). Är den svenska effektiviteten så mycket sämre än den brittiska, eller...?