Man gick efter statistik att det skulle vara minst 20% beläggning på linjen - men man sa inte var på linjen. Linjen som gick mellan Norrköping och Kolmården hade på hela sträckan förutom just på Strandvägen en beläggning på 20%, enligt en artikel i NT. Men eftersom den lilla sträckan - Strandvägen var under 20 % så lägger man ner det. Allt för att täta trafiken inne i stan. Helt allvarligt, jag bor inne i Norrköpings stad, jag skulle hellre se att stan fick 20 minuterstrafik till förmån får de som bor på landet.
Missar jag min buss/spårvagn från mig in till stan kan jag gå, det tar inte mer än 10 minuter. Dessutom är det bra för hälsan! Som det är nu så gynnar man bara ohälsan när folk kan tjänar mer på att vänta i tio min än att gå. De som bor längre promenad från city får helt enkelt planera sina resor i 20 minuters intervaller. Att öka på trafiken i stan och för de som kan gå eller cykla ökar bara risken för hjärt -kärl sjukdom. Lite spännande tanke, då Östgötatrafiken ägs av regionen, som redan har en ansträngd situation inom vården.
20 minuterstrafik i stan skulle få fler att gå för att man inte ”orkar” vänta medan de som har så långt att man inte tjänar på att gå får vänta/planera sina resor utefter tiderna. För de som bor på landsbygden har ingen annat val än att ta bilen eller vara hemma och spela TV-spel eller liknande då alla inte har möjlighet att bli skjutsade till stan och/ eller andra aktiviteter. Detta kan i sin tur kan leda till att barn och vuxna bara sitter hemma, som i sin tur kan öka risken för fetma, diabetes och hjärt -kärlsjukdomar, som ökar kostnaderna för vården den dag de behöver vård, som då ändå ska betalas av skattebetalarna. Vad är billigast? Vård för några tusen personer på sikt, eller några busslinjer som kanske inte är fulla jämnt?