Bara hälften av hyresgästerna får egen parkeringsplats

Hyresgäster i det nybyggda området Björkalund har via insändare i NT berättigat reagerat på bristen av parkeringsplatser i området.

I planen ingår också att Vilbergsgatans kantstensparkeringar ska tas bort. Således kommer hundratals p-platser att försvinna, skriver Björn Törnblom.

I planen ingår också att Vilbergsgatans kantstensparkeringar ska tas bort. Således kommer hundratals p-platser att försvinna, skriver Björn Törnblom.

Foto: Christer Andersson

Insändare2021-11-01 19:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Endast hälften av lägenheterna tillgodoses med en p-plats. Resten av de boende får anpassa sitt resande till att leta p-plats i omgivningarna. 

Kommunens svar är att behovet av p-platser skall lösas på fastighetsmark. Något som naturligtvis borde kontrolleras innan bygglov ges. I svaret hävdas också "att stadsdelen planerades utifrån förutsättningarna att möjligheter till hållbart resande utan bil är goda då stadsdelen är väl ansluten till det övergripande huvudcykelnätet samt har närhet till kollektivtrafik längs Gamla Övägen och vid Vrinnevisjukhuset".

Orsaken till p-platsbristen är de parkeringsnormer som kommunfullmäktiges politiker beslutat om för de tre olika zoner kommunen indelats i. I praktiken innebär det att varje lägenhet i bästa fall får 0,6 p-plats vilket således ger drygt hälften av de boende en p-plats. Resten ska tydligen gå, cykla eller hitta en p-plats i omgivningarna. Naturligtvis en fullständigt oacceptabel motivering. Allt motiveras med att det ska vara hållbart. För vem och för vad? Inte för de boende i alla fall och knappast för miljön heller.

Antalet p-platser behovsberäknas på faktorer som grundas bland annat på byggnadens belägenhet (grön resplan), närhet till service och avtal om bilpool. Sannolikt omöjligt att fastlägga innan bygglov beviljas av kommunen. 

Att Björkalund är ett problemområde för boendeparkering är uppenbart. Dock inte det första eller sista. Nästa blir Vilbergens förtätning med cirka tusen lägenheter. En stor del av dessa kommer att byggas på befintliga parkeringsytor vilket givetvis skapar ersättningsbehov. I planen ingår också att Vilbergsgatans kantstensparkeringar ska tas bort. Således kommer hundratals p-platser att försvinna. Tillräckligt antal ersättningsplatser måste således byggas innan hyreshusen byggs. Kommunens skyldighet måste vara att bevaka detta innan bygglov ges.

När konsekvenserna av gällande parkeringsnorm nu tydliggörs kanske några politiker i partierna vaknar och inser att beslutet blev ett riktigt bakslag i verkligheten. Hur hållbarheten ska motiveras lär bli svårt. Jag undrar hur många av de 85 ledamöterna som skulle vilja vara bland de som inte får tillgång till en egen p-plats och få dagarna att fungera på ett anständigt sätt?

Ändra omgående normerna och se till att kommande ny- och ombyggnationer ges minst en p-plats per lägenhet samt ett acceptabelt antal gästplatser. Tillgodose även behovet av laddplatser för alltfler el- och hybridfordon. Om så ej sker så se till att ärendet blir en valfråga i kommunvalet 2022.

Det är inte rimligt att politiska partidomptörer ska styra att folk i nåder får ha egen bil. Den är en förutsättning för att få ett hållbart liv.