Att lära sig ett språk är jämförbart med att simma igenom en sjö av detaljer och nyanser, bokstavskombinationer, adjektivets böjningar, verbets olika tempus etcetera.
Det är enormt att lära sig och kräver mycket kraft och energi från eleven. Många elever mår redan dåligt som det är i skolan eftersom det är stökigt på lektionerna. De tvingas att prestera mot alltför högt ställda krav, utanförskap och mobbing etcetera.
Att under sådan förhållanden kräva att eleverna ska lära sig ett modernt språk, ifrågasätter jag starkt. Med stor sannolikhet kommer det moderna språket endast bli en abstrakt produkt som saknar ett formellt användningsområde.
Finns det några vetenskapliga studier i hur mycket av det moderna språket som finns kvar i
hjärnan, tio år efter att man slutat med det?
Eftersom jag inte kan se något syfte med det moderna språket tycker jag inte att det ska vara ett obligatoriskt ämne i grundskolan.
Det var också tråkigt att läsa i NT att musiken ska läggas ner på Navestadsskolan. Ett så viktigt ämne som bara har ett enda syfte att uttrycka känslor och sprida glädje.