Är det här respekt för kunden?

Tack Kerstin Ringqvist för din insändare om Handelsbanken.

"Tid är pengar! Här gäller det rappa tag! Nästa!" skriver signaturen Ståplats i Handelsbanken om hur kundernas sekretess skyddas på bankkontoret.

"Tid är pengar! Här gäller det rappa tag! Nästa!" skriver signaturen Ståplats i Handelsbanken om hur kundernas sekretess skyddas på bankkontoret.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2022-02-01 13:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar

"Vad hände med mitt kära Handelsbanken" NT 27/1

Du är inte ensam om dina funderingar. Jag har likadana erfarenheter om Handelsbankens kundservice. Jag har varit en trogen kund sedan decennier på Handelsbanken och fick tid till rådgivning och installation av bank-id. Jag blev insläppt till banken så småningom efter en stunds väntan. Strax innanför dörren står en bankanställd bakom ett bås/pulpet och pratar med en kvinnlig kund som står på andra sidan båset. 

På stolar sitter folk och väntar på sin tur. Detta är Handelsbankens rådgivnings-arena förstår jag. Folk kommer och går förbi eftersom platsen är vid entrédörrarna. 

Medan jag väntar tvingas jag höra delar av andras kundsamtal. Det ligger irritation i luften mellan kunden och rådgivaren. Kunden verkar fatta trögt, eller? Sedan är det min tur. Banktjänstemannens kroppsspråk visar tydligt att han är trött på sina arbetsuppgifter. Jag som inte ens behärskar dataterminologin är rena katastrofen för honom. "Jag gör det", säger han sedan. "Lösenord vad har du för lösenord? Det är klart, nu har du bank-id". Ingen övrig förklaring. Tid är pengar! Här gäller det rappa tag! Nästa! 


Hemkommen frågar maken, stamkund även han, hur gick det på banken? "Jag fick en ståplats i farstun" svarar jag och skakar på huvudet. Vilken absurd upplevelse! Jag citerar några av chefen Cicki Törnells "käpphästar": "Handelsbankens särart" "Respekt och tilltro för kunden". Stora ord, men detta är en berättelse ur verkligheten för oss trogna kunder.