Den klassiska tvåhjulingen öppnar en dörr till både smidig transport och motion för människor i alla åldrar världen över, och har gjort så i cirka 150 år. De senare årens utveckling öppnar denna dörr för allt fler, men det gäller att cykelinfrastrukturen hänger med i utvecklingen för att välkomna alla potentiella användare.
Vissa lärde sig inte att cykla i barndomen, men i Norrköping och andra städer erbjuder Cykelfrämjandet gratis cykelkurser för vuxna.
Vissa som hindrats av längre avstånd eller fysiska begränsningar kan nu med elassistans förstärka sin trampade eller vevade kraft. Elcykelns effektökning öppnar nya möjligheter men levererar fortfarande nyttig vardagsmotion, speciellt då elcyklister i snitt cyklar längre och oftare.
Vissa behöver i sin vardag transportera barn eller annan tyngre last. Pakethållaren med korg, väska eller barnstol är en klassisk lösning. Valmöjligheterna har växt explosivt med ett ökande utbud av både cykelvagnar och lastcyklar. Lastcyklar med eller utan elassistans finns med lastlåda eller ramintegrerad pakethållare, och stora modeller används på sina håll av företag för sista milen-leveranser.
Vissa som inte tidigare sett cykling som ett alternativ för alla vinterns transporter har sett förutsättningarna förbättras genom populariseringen av cykeldubbdäck och förbättrad snöröjning genom sopsaltning.
Vissa som hindrats av nedsatt balans eller kraft har har hittat de allt vanligare trehjuliga varianter, med eller utan låda. Även den som helt saknar funktion i sina ben kan genom en elassisterad armcykel som kopplas till rullstol ta del av samma vardagsmotion och självständiga rörlighet. Den armcyklande Stockholmsbon Björn Billung visar genom olika kanaler både när infrastrukturen fungerar väl, och mindre väl. Bygger vi våra cykelbanor och gångbanor så att de passar armcyklar, elrullstolar, barnvagnar och rollatorer, välkomnar vi alla dit.
Trots allt detta kan alla inte cykla, men det ska inte vara brister i infrastrukturen som begränsar eller avskräcker. Sammanhängande banor för cykel och gångtrafik i god standard året runt öppnar staden för aktivt resande för så många som möjligt, vilket är välkänt samhällsekonomiskt klokt. Även den som idag av olika skäl organiserat hela sitt liv kring bilen har allt att vinna på att öka robustheten i både kollektivtrafik och cykelnät. Det avlastar vägnätet för den som behöver bilen, och att ha tillgång till flera transportalternativ minskar sårbarheten för både individ och samhälle.
Alla har faktiskt inte lärt sig cykla som barn
Det ska inte vara brister i infrastrukturen som avskräcker personer från att lära sig cykla, anser Björn Billing och Cykelfrämjandet.
Björn Billung med elassisterad armcykel.
Foto: Lena Billung
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.