Phra Chaiyan har varit i Norrköping i fyra år och bor i det buddistiska templet Wat Siamminmangkalaram, som ligger i Ljunga strax utanför Norrköping. Han fick frågan om att komma till Sverige av templets ledarmunk under ett buddistiskt möte i Thailand.
– Jag kom till Sverige under julen 2016. Det var kallt. Men nu gillar jag vintern, det är roligt att skotta snö, säger Phra Chaiyan och skrattar.
Han föddes och växte upp utanför staden Ubon Ratchathani i nordöstra Thailand nära gränsen till Laos. Chaiyan blev novis, som är en slags lärotid, när han var 13 år och munk vid 20 års ålder.
Hans föräldrar var jordbrukare och de jobbade hårt för att Chaiyan och hans fyra syskon skulle kunna gå i skolan. Att bli novis eller munk en period av sitt liv är en stark tradition i Thailand.
– Det är inget tvång men många blir det, för mig var det absolut ett eget val.
Han berättar att munklivet för honom handlar om att hitta en väg där man lever på ett bra sätt och kan hjälpa andra att hitta harmoni. Det som också lockade var möjligheten att studera på det buddistiska universitet i hemstaden.
Förutom den buddhistiska läran studerade han bland annat engelsk litteratur.
– Att leva som munk innebär att man måste försöka förstå sig själv. Skillnaden mot andra religioner är att det i buddismen inte finns någon gud. Vi studerar sanningen för det här livet och naturen. Det handlar om att försöka kontrollera sig själv och inte andra.
Munkarna har fasta rutiner. De stiger upp klockan 04.00. Två gånger om dagen sitter de tillsammans under en timmes tid och "chantar", repeterar Buddhas lära på ett mässliknande sätt.
De tar emot besökare som ger dem mat en gång om dagen och har en ceremoni tillsammans med dem.
Tiden däremellan ägnas åt hushållssysslor, läsa, meditation och att promenera. De får endast äga ett fåtal personliga ägodelar och templet de bor i ägs av en förening.
– Som munk måste man förhålla sig till 227 olika buddistiska regler.
Kan du alla?
– Nej, men jag kan de huvudsakliga. Det finns olika nivåer på reglerna, de lite mjukare och de hårda.
Några hårda regler är exempelvis att munkarna inte får utge sig för att ha övernaturliga krafter, de får inte stjäla eller ha sex. Bryts någon av dem är munklivet slut.
De mjukare reglerna handlar mer om vardagliga saker som att de inte får springa, titta på tv eller se en film. Chaiyan skrattar när han berättar att det har hänt att han sett film på sin telefon.
Hans liv skiljer sig på en punkt från de andra munkarna i templet. Han går på komvux i Norrköping. Hans studiekamrater var lite förbryllade i början över att en orangeklädd munk dök upp i klassrummet, men nu har han fått flera vänner.
– Jag pluggar biologi, matte, engelska och svenska som andraspråk.
Även om han säger att han inte gillar att planera och vill fokusera på nuet finns en tanke att utbilda sig till farmaceut. Om han väljer den vägen och börjar jobba måste han lämna det liv han nu levt i 18 år.
Han trivs bra i templet med ledarmunken LoungPoh Noi och de andra munkarna. På templets baksida finns ett växthus där han odlar grönsaker under sommarhalvåret, ett intresse han fått med sig från barndomen.
Phra Chaiyan tycker livet är enkelt och behagligt.
På frågan om vad de andra munkarna skulle tycka om han en dag bestämde sig att lämna templet svarar han efter att funderat ett en stund:
– Om jag bestämmer att gå ut är det jag som bestämmer, ingen annan, det är mitt liv.