Niklas annorlunda jobb påverkar hela familjen

Niklas Lindblad har offrat släkt och vänner för det perfekta bokomslaget. "Jag tänker så lite som möjligt på förlaget och författaren och så mycket som möjligt på läsaren", säger den grafiska designern.

Bokdesignern Niklas Lindblad och några av de titlar som han släppt den sista tiden.

Bokdesignern Niklas Lindblad och några av de titlar som han släppt den sista tiden.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2021-11-17 12:00
undefined
Drygt 200 titlar per år producerar designern Niklas Lindblad. Han håller god kontakt med förlag, författare och genom att hitta bilder från scener ur böckerna som han ska formge.

Niklas Lindblad sitter ned i den fällbara biofåtöljen i sliten röd manchester. På väggen hänger stenkakor, emaljerade skyltar, skolplanscher, vintageprylar från 1940–1970-tal och en större mängd böcker.

– Jag samlar på saker. Allt som är roligt. Sedan tycker jag om att inreda så att det blir trevligt. Hänga med familjen, läsa böcker och träna. Det är det jag gör, säger Niklas Lindblad.

undefined
Niklas Lindblad tar plats i sin biofåtölj i "Snake Jazz Studios", som han kallar arbetsplatsen på Luntgatan.

Om han privat lever ett högst normalt liv, så tänjer den grafiska designern på gränserna betydligt oftare i yrket. Speciellt ofta i svallvågorna av den svenska deckarundret.

Niklas Lindblad är en av Sveriges mest anlitade bokdesigners.

– För författaren Mons Kallentoft har vi gjort mycket galet. I boken Vattenänglar hyrde vi hela Högdalens badhus i Stockholm. Vi hade en modell klädd i en jättestor klänning, sedan skulle hon drunkna på bilden. Vi hade dykare för säkerheten och för att modellen hade svårt att simma i kläderna. Min hustru som skulle fota hade inte dykarcertifikat, så hon fick ha med sig en extra dykare för sin säkerhet. Det blev en väldigt kaotisk fotografering. Jag sprang mest på kanten och tyckte att allt var ganska ruggigt.

– Sedan har vi hyrt en hel beachvolleyplan och grävt ned en tjej i sanden så att det skulle se ut som att hon grävde sig upp.

På väggen hänger ett inramat bokomslag, där en ung kvinnokropp hänger på en ladugårdsvägg.

– Vi har slagit ihjäl barnen väldigt många gånger på olika sätt. Alla har dött någon gång, säger Niklas Lindblad om barnens annorlunda statistuppdrag under några av fotograferingarna. 

undefined
Niklas Lindblads dotter fick agera statist och offer för ett av Mons Kallentofts bokomslag.

Niklas Lindblad producerar i hög takt, uppemot tvåhundra boktitlar varje år. Under de 20 år som han har jobbat i branschen har det klassiska bokformatet först styrt utseendet. För förlagen och författaren låg ofta överskottet på en lönsam bok i pocketupplagan. Då måste den vara attraktiv i snabbköpen.

Nu har ljudböcker kommit starkt.

– Nästan alla omslag görs i dag om till fyrkanter som ska passa på Storytel eller Bookbeat. På ljudböcker är designen i dag viktigare, dessutom är rutorna små. Men över hela linjen är det en mer kommersiell form i dag. Säljbart är det viktigaste.

– Nu har det blivit ett extremt sug efter författare som enbart skriver för ljudböcker. Explosionen är fantastisk, säger Niklas Lindblad.

undefined
Niklas Lindblad är en samlare och har många samlarsaker på väggarna.

Han kallar åren på RMI Berghs i Stockholm som den roligaste skolan i livet. Det var mycket problemlösning och diskussioner.

– Det är den enda skola det har varit roligt att gå i. Jag lärde mig mer av att bara vara där än av själva pluggandet. I dag föreläser jag en del. Jag brukar trycka på att studenterna inte ska glömma bort att göra så många dåliga och galna jobb de kan i plugget, för det får de inte göra sedan. Det gör att man kan se hur långt man kan sträcka saker, säger Niklas Lindblad som är född och uppväxt i Stockholm.

Under 2000-talet flyttade Niklas Lindblad med familjen till Norrköping, mest för att slippa villalivet i förorten. Norrköping låg bra till med goda pendlingsmöjligheter. Sedan dess har han skött "Snake Jazz Studios" som han kallar kontoret på Luntgatan.

– Det var bara en slump som allt i livet. Vi köpte ett hus i Örby. Men det blev lite litet och trångt och det var ett trångsynt område. Jag var trött på husträsket, det kändes som vi renoverade i tio år. Då kände vi att "varför inte bo någon annanstans?"

Omslagsdesignern

Namn: Prins Karl Niklas Lindblad.

Ålder: 56 år.

Familj: Eva Arrhén Lindblad, tre gemensamma barn.

Yrke: Grafisk designer och Art Director. Driver Mystical Garden Design.

Utbildning: RMI Berghs.

Om att läsa böcker i yrket: "Jag läser inte från pärm till pärm. Med tvåhundra titlar om året är det en omöjlighet. Dessutom vill jag gärna ha tid för det som jag själv vill läsa. Jag försöker läsa så mycket jag kan för att få en uppfattning, infall, vinklar och egna bilder på vad jag ser när jag läser".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!