När vännerna gift sig och flyttat till hus har Emma Svensson valt att bo kvar med sin hund i tvåan på 41 kvadrat, för att kunna lägga besparingarna på att förverkliga sin dröm. Ett eget hudvårdsmärke.
– När jag gjorde research insåg jag att i princip alla märken har en sak gemensamt: de vill få oss att känna att vi inte duger som vi är. Jag tröttnade på det. Det känns så förlegat.
– För mig är det jätteviktigt att ta avstånd från det budskapet. Jag inser att det kanske är att hårddra det, men skönhetsbranschen är en del av ett kvinnoförtryck, säger hon.
Emma har hunnit med mycket sedan flytten från Norrköping 2004. Hennes huvudsakliga inkomst kommer i dag från en pr-firma som hon är delägare i. Idén om att göra egen hudkräm väcktes runt 2017. 2018 registrerade hon Sand & soul skin.
– Jag har hunnit att göra många misstag. Jag fick för mig att jag skulle göra allt själv och det var inte så lätt. Det har verkligen varit en berg- och dalbana. Jag har något av en åsnepersonlighet, så jag gav inte upp och nu i november kunde jag lansera mitt eget märke, säger hon.
– Hade jag vetat hur mycket jobb det skulle vara att göra det här hade jag aldrig gjort det. Men jag är jättestolt över att jag inte gav upp.
Emma Svensson hade ingen erfarenhet av branschen, utan har fått lära sig vartefter. Hon kontaktade en liten tillverkare på västkusten.
– Jag berättade om vad jag ville ha. Vad krämerna skulle lukta, vilken konsistens och egenskaper de skulle ha. Jag utgick från mina favoritkrämer, men gjorde det ändå till något väldigt eget och "jag".
Emma tog kontakt med kemiska experter, läste säkerhetsrapporter och regelverk. Hon hittade en glasburkstillverkare i Italien och trälocksfabrik i Polen.
– När jag startade kändes den miljömässiga aspekten viktigast, men under tiden jag har jobbat med det här har jag insett att förpackningsbranschen inte är där än. Jag kan inte låtsas att förpackningen är helt miljövänlig.
Emma Svensson menar att vi hela tiden uppmärksammas på nya "skönhetsfel" som ska rättas till genom att köpa allt fler produkter. Själv har hon bara tagit fram två än så länge. En dag- och en nattkräm.
– Beroende på vad man själv tycker passar sin hud bäst kan man välja hur man ska använda dem. Under vintern kör jag nattkrämen även på dagen och i sommar kanske jag tar dagkrämen även till natten. Du känner själv vad som är bäst för din hud.
En stor utmaning är att nå ut. Många företag använder sig av influencers, men Emma drar sig för det.
– Det är inte helt enkelt. Jag hoppas att krämerna ska kunna stå för sig själva. Att man blir "kär" i varumärket för att värderingarna stämmer överens med ens egna.
Produkterna säljs via den egna hemsidan. Nu hoppas Emma hitta mindre butiker med ekologisk inriktning som vill bli återförsäljare. En affär i Frankrike är på gång.
Du kritiserar branschen för att sälja på kvinnor en massa produkter, ändå bidrar du själv till fler krämer på marknaden. Hur ser du på det?
– Jag tror att vilken hudläkare som helst skulle skriva under på att huden behöver fukt för att må bra. Det är det enda mina produkter lovar, att tillföra fukt. Jag startade Sand & soul skin för att det saknades ett ärligt hudvårdsmärke som inte spelar på ouppnåeliga skönhetsnormer för att sälja produkter som inte ens funkar. En fuktkräm räcker för de flesta.