– De visste vad de tog hit, Husby-borna, när de anlitade Gustav Andersson. Han var Sveriges bästa orgelbyggare i början av 1800-talet. Att sätta sig och spela och mötas av klangerna från den här orgeln är ett privilegium, säger Martin Riessen som är kyrkomusiker i Östra Vikbolandets pastorat.
Orgeln byggdes 1826 och är Sveriges finaste i kategorin tidiga 1800-talsorglar menar Martin Riessen. Den är orginalskick och renoverad enligt gammal tradition, något som inte är vanligt i andra kyrkor. Bälgarna drivs visserligen av en elektrisk pump men kan också drivas med muskelkraft.
– Det viktigaste för att en orgel ska låta bra är att den är i samklang med rummet. Det hade orgelbyggaren stor kunskap om. Skulle man sätta in den här orgeln i ett annat kyrkorum skulle det troligen låta sämre.
Det är också viktigt med ett gediget hantverk och Martin Riessen berättar att han fått besök av kollegor både från Tyskland och Polen som varit fascinerade över att få spela på ett så gammalt instrument i orginalskick.
– Själv hörde jag under många år talas om orgeln när jag gick på musikhögskolan i Stockholm. Min lärare Ralph Gustafsson kom ifrån Vikbolandet.
När det 2014 fanns en tjänst utlyst som kyrkomusiker i Östra Vikbolandets pastorat åkte han och provspelade orgeln.
– Jag blev störtförälskad. Det finns många moderna bra orglar i Stockholm men ingen med sådan klang som den här. Jag trodde aldrig jag skulle lämna Stockholm, men det kändes som en chans man bara får en gång i livet. Sen var det så lyckosamt att min fru Kristina fick jobb som församlingsassistent och det fanns en plats till vår son på Vikbolandsskolan.
Martin Riessen är uppväxt i en musikalisk familj i Vasastan i Stockholm. Pappa spelade trumpet och visor på gitarr och mamma spelade Chopin och andra klassiska kompositörer på pianot. Det första mötet med orgeln kom tidigt.
– Jag var fyra år när jag följde med mormor och morfar till kyrkan. Jag minns att jag tyckte kyrkan var stor och att orgeln dånade. Det gjorde något slags intryck på mig.
Han började skolan i Adolf Fredriks musikklasser, tog pianolektioner och började så småningom spela orgel. Han berättar om när han var 14 år och fick följa med sin lärare och sköta de olika spakarna på orgeln under en konsert i Historiska museets barockhall.
– Den upplevelsen grep mig. Det var ett aha-ögonblick och jag förstod att det fanns otroligt många klanger i instrumentet och det var nog avgörande för mitt yrkesval.
Musikkarriären har sedan gått via olika utbildningar, tjänster och frilansuppdrag tills den hamnade vid drömorgeln på Vikbolandet.
Efter vårens och sommarens pandemi-nedstängning har Martin Riessen tillsammans med körledaren Ann-Christin Hallgren precis dragit igång ett program som de kallar "nynnalång". Spelningarna arrangeras varje onsdag.
– Under corona-säkra former bjuder vi in till ett program i våra olika kyrkor där man kan sitta och lyssna eller nynna med till musik med hög igenkänningsfaktor.
Martin Riessen spelar och Ann-Christine Hallgren sjunger. Kommer det fler besökare än 50 finns en kyrkogårdsvärd som tar hand om de som väntar utanför. Programmet tar 25 minuter och när det är klart börjar de om och spelar för de som inte fick plats.
– Vi cirkulerar i alla våra fem kyrkor på onsdagar klockan 19.00. Folk får gärna komma med tips på musik vi skulle kunna spela.