Anropsstyrd trafik är en bra lösning

Arkivbild: FREDRIK JONSON

Arkivbild: FREDRIK JONSON

Foto:

om Söderköping och kollektivtrafiken2006-09-16 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Söderköping är den enda kommun i länet som saknar helgtrafik på landsbygden under perioden september till juni. Detta ska nu åtgärdas. Från och med nästa år ska helgtrafiken i skärgården återinföras. Det kostar en del och sanningen är att en del bussar till och från skärgården går ganska tomma.
Vänsterpartiet vill ha kollektivtrafik i hela kommunen, men vi tror att det kan finnas andra sätt att ordna dessa kommunikationer till och från platser där få åker. Vad gäller skärgården tror vi att en anropsstyrd trafik skulle vara bättre och mer ekonomisk. Dessutom skulle det kunna ge några arbetstillfällen eller tillskott till den utkomst man redan har, om man vill bo och arbeta i skärgården.
Söderköping hör också till en av de kommuner, som inte har någon direktkommunikation med länscentrat, Linköping, med kollektivtrafik.
Buss 511 bör återuppstå. Allra helst om den omstigningsplats i södra delen av Norrköping, som utlovades, aldrig blev verklighet.
Söderköpingsbornas möjligheter att ta sig till städer med utkomstmöjligheter försämrades avsevärt med denna indragning.
För detta bör, både Anders Senestad, moderat vice ordförande
i Östgötatrafikens styrelse, och Östen Johansson, (c) ordförande i kommunens tekniska utskott, ha kritik.
Kommunen erbjöds 900 000 kronor under 2005 från landstinget för att hitta alternativa lösningar när trafiken till Linköping lades ned.
Samordning med andra kommuner eller med sjukresetransporterna är två exempel som kunde prövats. Ingenting gjordes. Kommunen frågade inte efter pengarna och vid årets slut hade man inte ens fått dem och nu är de sannolikt försvunna
i något av de stora hål, som Söderköpings ekonomi kan uppvisa.
Läs mer om