Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Rivs museikranen vid Hamnbron så finns det ingen kran kvar i hamnen som är tillverkad före år 1966.Vid invigningen av Lindökanalen 1962 fanns det 35 elportalkranar och två pontonkranar. Den så kallade kanonkranen vid gamla tullhuset är en attrapp på en kran som ingen vet hur den såg ut.I boken Historiken Norrköpings hamn 1850-1903 skriven av lektor K.G. Lundqvist, finns att läsa: "Vid tullhuset ägde Fiskeby Järnvägs- och ångbåtsaktiebolag uppställt en kran, med hvilken, då han var i fullgodt skick och på säker grund. 300 centner kunde lyftas af fyra man. (1 centner = 42.5 kg) På sistone befann han sig emellertid i ett mindre godt tillstånd och bolaget erbjöd staden att inköpa densamma för 750 kronor. Då den var hinderlig för trafiken vid tullhuset och då man ville använda dess plats till fulländande af kajen, så tillstyrkte Hamnstyrelsen köpet, hvilket ock blef stadsfullmäktiges beslut 28 februari 1878. Kranen borttogs sedan, platsen ordnades och den intill i stenkajen anlagda trappan borttogs.På den rivningshotade museikranen utseende kan ingen tvivla, den finns på bild och än så länge i verkligheten.