Östgötatrafiken lurar resenärer

Debattören kritiserar ständiga morgonförseningar hos linje 459, här i Söderköping.

Debattören kritiserar ständiga morgonförseningar hos linje 459, här i Söderköping.

Foto:

om busstider2006-04-07 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bussarna från Valdemarsvik till Norrköping via Söderköping (linje 459) har ständiga förseningar vid morgontrafiken. Det är inte ovanligt med 15-20 minuters försening till resecentrum i Norrköping. Det blir fullständigt omöjligt att under sådana förhållanden konkurrera med bilen som färdmedel till och från jobbet. I synnerhet för pendlare som tidigare haft möjlighet att ta sig med buss direkt till Linköping. Restiden blir ofta två timmar mellan Söderköping och Linköping jämfört med cirka en timme tidigare. Det känns inte bra att konstatera detta, i synnerhet som det utlovades i stort sett samma restid efter omorganiseringen. Om förhållandena är likartade på andra håll är det en politisk skandal! Resenärerna ska kunna lita på att trafiken fungerar som det är sagt och beslutat.

Det är också mycket diskutabelt att Östgötatrafiken gör tidtabeller som är glädjekalkyler och på så sätt lurar resenärerna. Men det är också ojust i förhållande till busschaufförerna som naturligtvis upplever en stress med hårt pressade tider, som ändå inte är möjliga att följa. Ett inte riktigt ordagrant citat från en av alla de chaufförer på 459:an,
som jag talat med under årets lopp är att: om det inte stiger på några resenärer under hela resvägen från Valdemarsvik till Norrköping är tiden för 459:ans resväg ändå fem minuter för kort.

Det är svårt att veta vart man ska vända sig med sina klagomål. Östgötatrafiken är en samhällelig angelägenhet och styrs ytterst av politiska beslut. Men i vilket forum? Är det landstingsfullmäktige, Östsam, Östgötatrafikens styrelse - som ju inte tar sina beslut i offentlig öppenhet - eller i någon av kommunerna? Det är inte lätt för en medborgare att veta. Det är rörigt nog för den som är politiskt engagerad och aktiv.
Läs mer om