Skyltmiss gör p-böter olagliga?
Tusentals p-böter som utdelats på Spiralens parkering i centrala Norrköping kan vara olagliga. Orsaken är felaktiga skyltar och bristfällig information.
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
-Det förvånar mig att Carpark gjort så här. Det är en onödig miss som bara är till problem för dem, säger trafikjuristen Ingemar Jaenlo.
Han går till och med så långt att han ifrågasätter informationen på deras egentillverkade skyltar. Att de juridiskt sett inte räcker för att bilisterna ska förstå vilka regler som gäller på området. Och att bolaget därmed kan vara återbetalningsskyldiga till tusentals bötfällda Norrköpingsbor.
<br><span class=MR>Gammal lag gäller</span>
För att ett parkeringsbolag ska få ta ut avgift enligt lagen om kontrollavgift krävs det att området är tydligt skyltat med vägmärken. Hur skyltarna ska se ut finns klargjort i lagboken.
Men på den stora parkeringen utanför Spiralens gatukök i centrala Norrköping finns alltså inga vägmärken. Endast parkeringsbolagets egentillverkade skyltar.
Resultatet blir att parkeringen inte kan gå under de gällande bestämmelserna. Istället gäller den avtalslag som tillämpades före 1984.
-Den stora skillnaden ligger i att parkeringsbolaget inte kan bötfälla bilägaren. De måste helt enkelt bevisa vem som körde, säger Klas Rehnberg, jurist på Vägverket i Borlänge.
Tomas Karlsson, platschef på Carpark i Norrköping, förvånas av kritiken.
-Vi följer den gamla avtalslagen. Jag har ett beslut från högsta domstolen 1957 framför mig nu, där det framgår att både bilföraren och bilägaren kan ställas till svars, säger han.
Men trafikjurist Ingemar Jaenlo håller inte med om att det i dag skulle vara praxis att den gamla lagen även gäller bilägaren.
-I så fall vid speciella omständigheter, där någon medgivit felparkering men sedan tagit tillbaka det. Men annars kan jag inte tänka mig att det går, säger han.
<br><span class=MR>Felaktig design</span>
Avtalet med markägaren uppstår när föraren läser informationen på parkeringsplatsens skyltar. Detta kräver tydliga skyltar och en utförlig redogörelse för villkoren - något som inte heller finns på Spiralens parkering.
- För det första sitter P:et för högt upp, sedan måste tilläggstavlan sitta direkt i anslutning där under, säger Ingemar Jaenlo när han får se en bild av informationsstolparna vid infarten.
-Sedan går det inte att utläsa vem avgiften gäller. Gäller den bara motorfordon eller alla typer av fordon? frågar han sig.
<br><span class=MR>Juridiskt problem</span>
Varken Tomas Karlsson på Carpark eller Ingemar Jaenlo tror att bilförarna i Norrköping missuppfattar området för något annat än en parkering. Problemet är juridiskt och i huvudsak till förtret för Carpark vid en eventuell tvist.
-På grund av detta får vi väl skylta om då, säger Tomas Karlsson.
Ifall någon av de bötfällda stämmer Carpark och får en fällande dom öppnar det för andra att få tillbaka pengar. Men det finns fallgropar.
-Det kan bli svårt att förklara att de inte förstått parkeringsavtalet när de samtidigt betalat avgiften, säger Ingemar Jaenlo.
Den som redan betalt kan kräva pengarna tillbaka ifall bilen var utlånad eller av anledningen att man inte ansett sig förstå att man ingått ett avtal.
Får man inte pengarna tillbaka kan man väcka en fastställelsetalan mot bolaget. Det vill säga att man går till tingsrätten och ber dem fastställa att man inte har något betalningsansvar.
Lagen om kontrollavgift för olovlig parkering uppkom 1984. Den tydliggör vilket ansvar bilägaren hade och förenklar för parkeringsbolagen att driva in kontrollavgifter. Men ett villkor för att få lyda under den lagen är att man skyltar med vägmärken.
Den civilrättsliga avtalslagen som tidigare tillämpades innebär att bilisten sluter ett avtal med markägaren om att få parkera där. Avtalet uppstår när föraren kör in på parkeringsplatsen och läser informationsskylten. Endast föraren är då ansvarig, inte bilägaren. Men avtalet gäller under förutsättning att informationen kan anses tillräcklig - att det framgår på skyltarna vad avtalet gäller.
Får man inte pengarna tillbaka kan man väcka en fastställelsetalan mot bolaget. Det vill säga att man går till tingsrätten och ber dem fastställa att man inte har något betalningsansvar.
Lagen om kontrollavgift för olovlig parkering uppkom 1984. Den tydliggör vilket ansvar bilägaren hade och förenklar för parkeringsbolagen att driva in kontrollavgifter. Men ett villkor för att få lyda under den lagen är att man skyltar med vägmärken.
Den civilrättsliga avtalslagen som tidigare tillämpades innebär att bilisten sluter ett avtal med markägaren om att få parkera där. Avtalet uppstår när föraren kör in på parkeringsplatsen och läser informationsskylten. Endast föraren är då ansvarig, inte bilägaren. Men avtalet gäller under förutsättning att informationen kan anses tillräcklig - att det framgår på skyltarna vad avtalet gäller.