Rädda Åbackarnas strövområde

Ändra stadsplanen, stoppa tvångsinlösen och bevara den befintliga promenadvägen vid Åbackarna. Det skriver Ewa Hellberg.

Vilt och vackert! Åbackarna ska inte tämjas. Så klokt! Färgprakten riktigt sprakar.

Vilt och vackert! Åbackarna ska inte tämjas. Så klokt! Färgprakten riktigt sprakar.

Foto: Ida Ling Flanagan

Norrköping2009-11-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På 1970-talet gick Norrköpings kommun till regeringen för att få rätt att tvångsinlösa vår mark och bygga en promenadväg som förbinder, inte bara på norra sidan, utan också på södra sidan av Strömmen, gångvägen från Femöresbron till avloppsstationen vid Riksbron. Man hävdade att barnvagnar och handikappade hade stora svårigheter att ta sig till de nya anläggningarna på Himmelstalund om inte vägen byggdes. Tvångsinlösning får bara ske då det är av yttersta vikt för samhället.30 år har gått och vi vet att det finns många alternativa vägar att ta sig till Himmelstalund ifrån olika delar av Norrköping. Man undrar om skälen var korrekta, eller, om man enbart tyckte illa om att några invånare har tomt vid Strömmen. Jag kan förstå att det finns de som hävdar det sistnämnda, men det är inte ett skäl till att samhället få beslagta andras egendom.Man fick tillstånd till en promenadväg. Men, nu har man självsvåldigt ändrat till cykelväg. Om man bygger ut den nya vägsträckan på 200 meter till en kostnad av minst åtta miljoner får man
i dag en direktförbindelse mellan de stora idrottsanläggningarna och skateboardrinken till centrum och vårt utmärkta universitet där många ungdomar finns. På cykelvägar får också mopeder köra, och
vem väljer den lilla omvägen som cyklar och mopeder kör på i dag, genom lugna gator i Kneippen, när raka spåret blir förbi Färgargården? Den nuvarande gångvägen är på sina ställen inte mer än två meter bred. Cykelvägar är utmärkta, men all forskning visar att olycksrisken ökar markant om man blandar gående och fordon. Cyklar kan hålla hög fart och för att hindra mopeder tänker man sätta upp skyltar om mopedförbud, är det ett realistiskt hinder?Ska medborgarna i vår kommun få ha kvar sitt mest uppskattade strövområde vid Åbackarna, bör den ansvarsfulla politikern fundera på om man ska avstå från att hävda sin 30 år gamla rätt till expropriering och använda skattepengarna till något som mer behövs. Detta är fakta: Tvångsinlösen får samhället bara använda när det är absolut nödvändigt, exempelvis järnväg från Stockholm till kontinenten som berör miljontals människor. Den genomfartsled man tänker bygga riskerar att helt förstöra Åbackarna som strövområde, precis tvärtemot vad medborgarna behöver. Ännu ett starkt underfinansierat projekt. Bara 2 miljoner finns budgeterade, det kommer att kosta minst 6 miljoner därutöver - något som går ut över alla andra nödvändiga behov i kommunen.Jag trodde att vi skulle slippa maktfullkomlighet och pampvälde när vi snart skriver 2010. Men, det kanske är så att dagens politiker inte känner till att några, utan hänsyn till konsekvenser eller kostnader, driver på genomförandet av detta otidsenliga projekt? Nu har ni fått information. Det här misstaget behöver inte begås. Ändra stadsplanen, stoppa tvångsinlösen och bevara den befintliga promenadvägen vid Åbackarna.
Läs mer om