Lärare måste uppmuntras att förändra

Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX

Norrköping2008-09-30 00:11
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Mattelaborationer är ingen ny metod, NT 17/9.Insändarskribenten har rätt i att mattelaborationer inte är något nytt inom svensk skola. Tyvärr har personen också rätt i att många lärare inte förstår matte. En del menar att det var i samband med mängdlärans införande i skolorna som problemen med svensk matematikundervisning började. Lärarna förstod sig helt enkelt inte på den nya matematiken och tog då läroboken till hjälp. Läroboken blev också praktisk när undervisningen skulle individualiseras. Sedan har vi fastnat i denna tradition.Att som lärare i dag ändra på undervisningen är inte helt lätt. Först måste man ha en tanke om hur man vill jobba, sedan ska man övertyga kollegor, skolledning och föräldrar och till sist ha ork att förverkliga sin idé. Insändarskribenten har alltså rätt i mycket, men när jag läser att lärare inte skulle hinna med sitt jobb för att de "har så mycket att göra utanför skolan för att hålla sitt liv igång att det inkräktar på deras insats på jobbet" blir jag väldigt upprörd. Jag är själv lärare och förälder. Vi har inte fler tekniska prylar än andra människor och visst måste väl även lärare få skaffa barn? Om du i stället för att anklaga lärare att inte satsa på jobbet tog reda på fakta, skulle du upptäcka att de allra flesta arbetar väldigt hårt. Vi får ständigt höra att vi misslyckas och åläggs nya arbetsuppgifter, påhittade av politiker och tjänstemän, som de tror ska lösa krisen i skolan. Ingen frågar oss om vad vi tycker behövs för att skolan ska förbättras.Nej, ska vi komma tillrätta med matematikundervisningen måste vi lärare uppmuntras att förändra. Vi måste få tid att koncentrera oss på vårt jobb, att undervisa, och de som känner att de behöver det ska givetvis få vidareutbildning i ämnet.
Läs mer om