Lärandet styrs av nyfikenhet - inte betyg

Det finns inte någon forskning som styrker Mattias Sundin och folkpartiet i deras argument för att införa betyga i tidigare åldrar, skriver Rickard Sallermo (mp).

Norrköping2008-02-22 00:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Matthias Sundin NT14/2.Jag tycker det är intressant att läsa vad Matthias Sundin och folkpartiet säger. Det vill säga absolut ingenting. Det är där problemet ligger. Folkpartiet kommer inte med några nyheter. De kommer inte heller med någon forskning som underbygger deras argument eller teorier. Folkpartiet pratar om ordning i skolan. Jag måste fråga mig, om det finns någon som vill ha oordning i skolan? Jag tror inte att så är fallet, därför har jag inte heller för avsikt att diskutera dessa argument, som nog skulle kunna uppfattas som populistiska och intetsägande. Folkpartiet har helt rätt, när de anser att den skola vi har idag inte är till för alla elever och att den skolan vi har idag inte fångar upp de elever som av olika anledningar halkar efter i skolan. Miljöpartiet vill ha en skola, som ska präglas av lust och nyfikenhet, vilket är de viktigaste drivkrafterna för ett aktivt lärande. Miljöpartiet vill ha fria skolor, där skolan styrs av brukarna, det vill säga eleverna och föräldrarna. Då krävs det en lärandemiljö, där både elever och lärare arbetar tillsammans, därför tror inte vi att framtidens skola återfinns i gårdagens tänkande. Vi tror inte att ordning fås genom straff. Vi tror att ordning är en följd av en trivsam arbetsplats där elever och lärare känner respekt och trygghet. Jag tycker att Mattihas Sundin visar på ganska stora brister, när han ständigt refererar sina egna prestationer i skolan till betygen och att betyg skulle öka intresset för att prestera väl i skolan. Detta är ett retoriskt knep, som jag hoppas vi ska slippa se och i stället fokusera på en saklig debatt.Det finns inte någon forskning som styrker Mattias Sundin och folkpartiet i deras argument för att införa betyga i tidigare åldrar. Detta är något som folkpartiet och övriga blåa partierna drivit länge. Den forskning som finns visar tydligt på att vårt lärande styrs av nyfikenhet och ett sug efter ny kunskap och det finns absolut inte något samband mellan betyg och lärande. Det finns inte heller något samband mellan ett flergradigt betygsystem och ökad förmåga till lärande. Miljöpartiet vill skapa en skola, fri från stereotyper och otrygghet för att istället fokusera på det individuella lärandet, samt att skapa en trygg och säker lärandemiljö, där samtliga lärare och elever trivs. Detta är essentiellt för att upptäcka lärandeproblem och kunna erbjuda det stöd som varje individ förtjänar. Det är först då vi åter kan vara med och kalla oss världens bästa skola. Jag hoppas att även folkpartiet delar denna ambition?
Läs mer om