Ingen gömd utredning i Rådhuset

Med nya besked från näringslivet ändrades förutsättningarna för samarbetet mellan kommunen och näringslivet i Nya Norrköping på ett sådant sätt att Stig Björnes förslag inte bedömdes möjligt att genomföra, skriver Jan Hanaeus stabssekreterare Norrköpings kommun.

Norrköping2007-04-26 01:08
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tordagen den 19/4 publicerade NT några artiklar om en utredning som konsulten Stig Björne gjort på kommunens uppdrag. I artiklarna påstår NT ömsom att utredningen tigits ihjäl ömsom ha tystats ner eller gömts "längst ner i en skrivbordslåda".

NT talar här mot bättre vetande. Stig Björnes utredning och vad som hänt med den finns redovisat i offentliga handlingar som NT haft tillgång till. Händelseförloppet är i korthet följande.

Efter direktiv från kommunstyrelsen genomförde Stig Björne en utredning om kommunens arbete med marknadsföring, turism och evenemangsverksamhet.

Utredningen omfattade marknadsföringsbolaget Nya Norrköping, Destination Norrköping, informationskontoret, näringslivskontoret och kultur- och fritidskontoret.

Bakgrunden var att ansvarsfördelningen mellan dessa aktörer framstod som oklar i fråga om dessa arbetsuppgifter.

Den 1 juli 2006 lämnades ett förslag till en ny organisation för att genom bättre samordning öka effektiviteten i arbetet med besöksnäring, evenemang och marknadsföring. I förslaget ingick att de båda bolagen Destination Norrköping och Nya Norrköping skulle läggas ner och deras verksamhet överföras till den nya organisationen - ett bolag med näringslivsrepresentanter i styrelsen.

Förslaget att lägga ner dessa båda bolag hade inte varit kontroversiellt bland de personer som Stig Björne under utredningens gång intervjuat, bland dem företrädare för Nya Norrköping.

De flesta hade uppfattningen att en bättre samordning behövdes och att det fanns ett behov att "starta om".

För att utredningens förslag skulle kunna genomföras förutsattes en enighet mellan kommunen och de båda berörda bolagen, varav Nya Norrköping till hälften ägs av näringslivet. När utredningen presenterades framförde näringslivets företrädare i Nya Norrköpings styrelse att man kände sig främmande inför att sitta i en styrelse med ansvar för sådana områden som turism och evenemangsverksamhet.

Näringslivets representanter i Nya Norrköpings styrelse ville i stället renodla marknadsföringsbolagets verksamhet. Bolaget borde inriktas mot marknadsföring och utveckling av för Norrköping och regionen viktiga infrastruktursatsningar som exempelvis Ostlänken och flygplatsen, menade man.

Med detta nya besked från näringslivet ändrades förutsättningarna för samarbetet mellan kommunen och näringslivet i Nya Norrköping på ett sådant sätt att Stig Björnes förslag inte bedömdes möjligt att genomföra. Förklaringen till att utredningsförslaget inte fullföljdes finns alltså att söka i Nya Norrköpings styrelse, inte i NT:s fantasifulla verklighetsbeskrivning. Allt detta redovisades för kommunstyrelsen i slutet av 2006. Kommunstyrelsen beslöt då att ytterligare utreda turist- och evenemangsverksamhetens organisation samt Nya Norrköpings framtida verksamhet.

I måndags fattade kommunfullmäktige beslut om en ny organisation som ska arbeta med evenemang och turism - Norrköping Event AB.

Dessa frågor har därmed fått en tydligare organisatorisk förankring, vilket innebär att en del av Stig Björnes förbättringsförslag nu genomförs.

De framtida arbetsuppgifterna för marknadsföringsbolaget Nya Norrköping återstår att utreda.

Läs mer om