Hon fick böter trots betald avgift

- Det är ingen idé att ringa parkeringsbolaget för att klaga, de har redan bestämt sig för att du har fel.

För att Lorita Engberg ska få parkera utanför Folkuniversitetet har hon köpt ett månadskort hos parkeringsbolaget Carpark. Men trots det satt en p-bot på vindrutan förra onsdagen. När hon ringde för att klaga möttes hon av tvivel och nonchalans.Foto: MIKAEL STRAND

För att Lorita Engberg ska få parkera utanför Folkuniversitetet har hon köpt ett månadskort hos parkeringsbolaget Carpark. Men trots det satt en p-bot på vindrutan förra onsdagen. När hon ringde för att klaga möttes hon av tvivel och nonchalans.Foto: MIKAEL STRAND

Foto:

Norrköping2003-02-13 14:57
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den salvan levererar konsumentvägledare Pekka Lehtinen på Norrköpings kommun.
Hans uppfattning om parkeringsbolaget Carpark är att de har svårt med kundbemötandet. De som hört av sig till honom har berättat om hur de slängt på luren mycket argare än innan de ringde. Om hur de betvivlats från första sekund och blivit nonchalant avfärdade.
<br><span class=MR>Dåligt bemötande</span>
En som fick erfara detta var Lorita Engberg.
-Det var ett bemötande som om jag hade en rövarhistoria att berätta. De sade i princip att jag ljög, säger hon.
Hennes ärende gällde en parkeringsbot som hon fick för en vecka sedan. Eftersom hon hade månadskort för den parkeringsplats det gällde hörde hon av sig till Carpark för att få boten struken. Hon förmodade att de inte sett hennes parkeringslapp för att det legat snö på vindrutan.
<br><span class=MR>Snöig vindruta</span>
Men i stället för att kontrollera hennes uppgifter fick hon svaret att de alltid skrapar rutorna för att se om det finns något månadskort.
-Men vindrutan var inte alls skrapad. Den var full av snö och is, säger Lorita Engberg.
-De kunde i alla fall ha tagit mitt medlemskortnummer när jag ringde. Då hade de sett att jag hade rätt att parkera där, säger hon.
För konsumentvägledare Pekka Lehtinen kommer inte händelsen som en överraskning. Även om han anser att parkeringsbolaget bättrat sig de senaste åren får han varje månad ett antal telefonsamtal. Av klagomålen att döma är det ingen idé att klaga per telefon.
<br><span class=MR>"Bestrid skriftligt"</span>
-Jag brukar råda dem att bestrida parkeringsboten skriftligen. Det är det enda som går, säger han.
På Carpark i Norrköping hänvisar man till pressavdelningen i Stockholm, som i sin tur hänvisar till VD Mats Kullman. Men han har inte gått att nå för en kommentar.

Läs mer om