Även utan Lalandia kan vi vara främsta familjemålet

Etableringen av jätteprojektet Lalandia i Motala har fått en tuff sidtackling av Mark- och miljööverdomstolen.

Förutom Kolmården och Gamla Linköping har vi Göta Kanal, Lasse Majas deckarhus, Jurassic Park-utställningen i Norrköping och Titanicutställningen i Linköping, skriver Lina Skandevall. Arkivbild från Lasse Majas deckarhus i Linköping.

Förutom Kolmården och Gamla Linköping har vi Göta Kanal, Lasse Majas deckarhus, Jurassic Park-utställningen i Norrköping och Titanicutställningen i Linköping, skriver Lina Skandevall. Arkivbild från Lasse Majas deckarhus i Linköping.

Foto:

Krönika2023-05-19 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunen har inte visat att fladdermössens bestånd kan bevaras vid en etablering. Domen landade som en bomb den 8 maj och kan inte överklagas. 

Det är en stor förlust för regionen ur ett besöksnäringsperspektiv och ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Handelns Utredningsinstitut , HUI:s turistekonomiska rapport visar kraften en ny stark familjeattraktion bidrar till – arbetstillfällen, hotellnätter, restaurangbesök. Mer konkret: 340 nya årsarbetare och 320 000 nya besökare till Motala. Både den lokala och regionala besöksnäringen har mycket att vinna här.

Vattenlandet. Det som skulle bli den sista pusselbiten för att göra Östergötland till Sveriges främsta familjedestination försenas och kommunen får sätta sig vid ritbordet igen och fundera över hur de ska gå vidare. För målsättningen har inte förändrats. Danska ägarna Lalandia A/S funderar förmodligen över de svenska processerna men de har inte gett upp hoppet om Lalandiaprojektet. Tur det.

Krönikan skulle nu kunna handla om regelförenkling, etableringar, djurskydd, klagande grannar, domar och överklagan. Vad som bör vägas in vid en bedömning, om positiva samhällsekonomiska effekter som uteblir – natur som består.

Men det kommer den inte att göra. Den kommer i stället att fokusera på Östergötland som Sveriges främsta familjedestination. För redan för några år sedan, vid de initiala diskussionerna om Lalandias etablering, samlades flera större aktörer för att prata om möjligheterna att göra Östergötland till Sveriges främsta familjedestination. 

Det var som om Lalandia var det friska blod som behövdes för att få maskineriet att starta och bitarna att falla på plats. Diskussionerna gick varma – hur kan det paketeras, marknadsföras, komma till gagn för övrig besöksnäring och handel? Framför allt – hur får vi besökarna att stanna kvar i regionen i en vecka och kombinera besöket med andra upplevelser? 

Planerna dog när LaLandia drog ut på tiden. 

Men. Lalandias etablering är självklart är viktig för att skapa Sveriges främsta familjedestination – men den är inte allt. För det kanske inte är ”först då”. Det kanske är redan nu Östergötland borde vara Sveriges främsta familjedestination. Vi har förutsättningarna. Vi behöver bara bestämma oss för att äga epitetet och visa att vi förtjänar det i en större kontext.

Jag vill nämligen hävda att vi redan är det.

Östergötland behöver inte Lalandia för att äga titeln. Vi har den redan. Vi behöver bara samarbeta smart och paketera bättre för att få resten av världen att förstå det. 

För att bli en stark familjedestination krävs: 

- Attraktioner och aktiviteter för alla åldrar 

- Familjevänligt boende 

- Brett utbud av mat och dryck

- Servicenivån måste fungera och kännas välkomnande för barnfamiljer

- Tillgänglighet – det vill säga att transporter och infrastruktur finns 

- Det behöver vara prisvärt. 

Vi bockar av allt det. Med råge. Förutom Kolmården och Gamla Linköping har vi Göta Kanal, Lasse Majas deckarhus, Jurassic Park-utställningen i Norrköping och Titanicutställningen i Linköping. Addera den fantastiska naturen med äventyrsfyllda skogar, badsjöar och skärgård, kulturen, våra intressanta citykärnor med stort utbud av både museer och restauranger och svaret är givet.

Självklart behövs Lalandia. Jag hoppas innerligt att etableringen blir av. Men den landar ännu snyggare i en region som redan börjat bygga på ett varumärke som Sveriges främsta familjedestination. Så låt oss inte hindras av det negativa beslutet - låt det istället bli startskottet för något riktigt bra. 

Lina Skandevall är företagare i Norrköping och skriver krönikor i NT