Ofta i min vardag hör jag att Norrköping brister i marknadsföring. Att staden har svårt med sin identitet och behöver bestämma sig för vilken stad den är – eller vill vara. Hoppet har stått till många inom kommunledning, kommunikation, näringsliv och politik att sätta ner foten och en gång för alla bestämma ”vad Norrköping är”.
Är det då så enkelt som det är sagt? För vad kallar man staden vid strömmen som har så många kvaliteter att det är uppenbarligen är svårt att välja?
- Idrottsstaden: IFK Norrköping är stadens starkaste varumärke (möjligen i konkurrens med Kolmårdens djurpark). Idrottslig bredd och spets samsas i kommunen, som stått värd för bland annat SM-veckan, O-ringen och SM i friidrott. År 2022, efter att Dolphins vunnit dubbla SM-guld, Ebba Årsjö vunnit dubbla guld i Paralympics och Malin Baryard vunnit OS-guld samt Bragdguldet, utsåg SVT Sport Norrköping till Sveriges bästa idrottsstad.
- Kulturstaden: Under hösten blossade diskussionen om Norrköpings fortsatta status och framtid som kulturmecka. Ändock står staden här på svårskakad grund. Unesco-certifierad Music City med flera kända musikprofiler – och så filmskapandet med Crazy Pictures i täten. Därtill har Norrköping ett erkänt bra krogliv med gastronomisk höjd. När Kulturnatten infaller går man ur huse för att ta del av och stötta stadens kulturliv.
- Logistikstaden: Läge, läge, läge brukar man säga, en faktor som är svår att ändra på. Det finns dock ingen anledning för Norrköping, för läget är svårjämförligt. Hamnstaden med förbindelse via flyg, två Europavägar och järnväg för gods och människor. Med Ostlänkens färdigställande kommer läget vara om möjligt ännu bättre, med under timmens restid till Stockholm.
- Arbetarstaden: Här finns en lång politisk historia av socialdemokratiskt styre, men det är bara en del av det arv som namnet syftar på. Textil- och pappersindustrin lade väl grunden för stadens mentalitet, men också dess skönhet som återuppväckts i hjärtat av Norrköping och som får varje ny besökare att dra efter andan.
- Den lilla storstaden: Med en tydlig stadskärna, klingande spårvagnar och distinkt gatumönster ger Norrköping sken av att vara större än invånarantalet säger. Därtill finns i direkt omnejd kring staden en mångfald av natur i form av skog, sjöar, jordbruk, skärgårdsmiljö – och slalombackar.
Är det angeläget att Norrköping satsar på ett kort, bör det nog ändå bli:
- Studentstaden: En niondeplats över Sveriges studentstäder gör inte Norrköping rättvisa. Inte nog med att Campus Norrköping är landets vackraste – här finns studielivet mitt i staden. Den världsledande forskning som bedrivs i klustret kring Visualiseringscenter i Industrilandskapet, är rent häpnadsväckande. Högre utbildning är numera ett måste för en större svensk kommun att växa och med sina förutsättningar borde Norrköping kunna hävda sig bättre. Mycket talar för att kompetens kommer vara den säkraste valutan på svensk marknad framåt, så det skulle kunna stärka stadens konkurrenskraft nationellt och internationellt.
Samtidigt, vilken väg Norrköping ska ta är mycket en fråga om tycke och smak. Så frågan infinner sig: måste vi välja? Består inte listan av alltför fina darlings för att slå ihjäl?
Utveckling och tillväxt i en riktig stad kräver ett brett utbud och potential inom många områden – det har Norrköping. Ambassadörer för staden måste klara att se skogen trots alla vildvuxna träd. Visst finns här många utmaningar – arbetslöshet, utanförskap, kriminalitet med mera – men vilka riktiga städer har inte det? Är det inte precis vad Norrköping som helhet är: en riktig stad, med allt vad det innebär!
Maria Björk Hummelgren
Maria Björk Hummelgren är näringspolitisk chef hos Östsvenska Handelskammaren och krönikör i NT