Kärlek till förstudien! Den visar nämligen Sveriges enorma och till många delar outnyttjade potential för kulturturismen.
Självklart för det tankarna till Norrköping.
För att kunna fortsätta resonemanget behöver vi först förstå vad kulturturism är. Definitionen är ”resenärer som besöker specifika destinationer för att uppleva och lära sig mer om en specifik kultur”.
65 procent av de globala resenärerna är kulturturister. Det är en stor andel. De gillar allt från matupplevelser till lokala festivaler, teater, högkvalitativa museer, kulturarv, hyllad arkitektur och hembygdsgårdar.
Här i Norrköping finns platsen som innehåller allt det. Vi har fasta besöksmål, återkommande traditioner och långsiktiga insatser parallellt med det innovativa, de tillfälliga besöksmålen och det nya. Konkret handlar det exempelvis om Hugo Parkfestival, om skördefester och ljuspromenader. Om Arbis, Crescendo, hällristningar, en blomstrande filmbransch, dinosaurieutställningar. Om lokal mat och charmiga fik. Om museer och industrilandskapet, orkestrar, teaterscener och innovativ visualisering.
Jag tror att det är extra viktigt att förstå just det, just nu. Vår enorma potential.
Det är helt enkelt läge att höja blicken. Den internationella besökaren, framför allt den som attraheras av kulturturismen, har pengar. De vill uppleva, lära sig, äta gott och bo bra. De är nyfikna på oss! Och vi borde vara nyfiken på dem.
Norrköping kan bli top of mind och en av kulturturismens mest givna städer i Sverige.
Vi måste bara förstå det. Inse att alla pusselbitar ligger på bordet. Vi behöver bara paketera dem smart. Rätt paketerat kan Ståhl Collection attrahera en amerikansk publik – bara det presenteras snyggt med andra upplevelser, mat och boende. Jag lovar!
För att lyckas med det behöver vi bygga stolthet i stan. Vi behöver känna kraften och stödet för kulturen från politikens, näringslivets och kulturutövarens håll. Vi behöver göra det här tillsammans. Vet ni? Jag tror vi kan det. Jag tror att vi alla vill åt samma håll.
Slutligen. Det finns inget som får mig att känna stadens själ så starkt som jag gör under Kulturnatten. Då visar Norrköping upp sin absolut bästa sida. När varje liten vrå ljuder av musik, där dörrar öppnas upp till ateljéer, hantverk visas upp och alla går man ur huse för att få en känsla av kulturen och alla nyanser den innehåller. Myllret som skapas som är en essens av allt som skapats på gräsrotsnivå. Bakom replokalsdörrar, i kompisgäng, i skolans teateruppsättning, i konstnärens kök.
Det vi upplever i vår stad är resultatet av så mycket. Det är lokal, äkta kultur! Det är viktigt att hylla och värdesätta. Just Kulturnatten skulle kunna bli en utmärkt besöksanledning för en internationell publik.
Norrköping, vi har det i oss!
Det är verkligen det här som är Norrköping. Det är vi som är Norrköping. Låt oss aldrig glömma det. Och låt oss vara stolta över det.
Om vi spelar korten rätt och om kulturdepartementet lyssnar på Visit Sweden och Tillväxtverket så har vi en bättre spelplan än på mycket länge. Vi har allt – vi har mer än allt – för att välkomna kulturturismen.
Vi tar oss dit med samverkan mellan offentliga, ideella och kommersiella krafter. Och mod!
Jag ser fram emot det.
Lina Skandevall
Lina Skandevall är företagare i Norrköping och skriver krönikor i NT