Det finns positiva ambitioner för näringslivet i programmet. Företagande och entreprenörskap ska prioriteras och ledningen är väl medveten om att fyra av fem jobb skapas i de små och medelstora företagen. Andra intressanta delar är ett ökat fokus på offentlig upphandling där man inte bara avser att förenkla utan även säkerställa att mindre företag kan delta i dem.
Transparens kring kostnader för tillstånd och ökad kompetens vad gäller tillsyn och införande av servicegaranti låter också lovande för att inte tala om ambitionen att blåsa liv i Upplev Norrköping. Väl genomförda kan insatserna ge god effekt på de historiskt låga placeringarna i Svenskt Näringslivs rankning av det lokala företagsklimatet.
När jag scrollar vidare i dokumentet börjar det skava rejält. Allt ska skäras i. Det gäller även kulturen, något vår nya politiska ledning tydligt uttryckt i media och det syns även i partiprogrammet.
Norrköpings blodåder är kulturen och de kreativa näringarna. Anrika institutioner blandas med pigga, provocerande uppstickare. Evenemang som Kulturnatten klär kulturen i lättburen kostym som passar hela stadens befolkning. Vi gillar evenemang. Vi gillar film.
Den kommunala Filmfonden är ett utmärkt exempel på väl använda pengar.
Sedan starten 2015 har totalt 18,5 miljoner delats ut i stöd till över 100 bolag. Från kortfilmer till dokumentärer, långfilmer och tv-serier. Genom inspelningarna i Norrköping har det här genererat totalt 77 miljoner tillbaka till staden. Tänk vad det genererat om fonden fick än mer?
Att investera i fonden är med andra ord smart – den ger avkastning på fyra gånger pengarna som går rakt in på välfärdskontot för bättre mat på äldreboendet eller fler lärare. För även kreativ näring skapar välfärd. Dessutom skapar filmnäringen enorm marknadsföringsmässig effekt. Det har vunnits Guldbaggar och Kristallenpris och produktionerna har visats för flera miljoner tittare.
Det är den mekanismen som är så speciell med film- och tv: nästan all produktion är beroende av offentliga stöd – men inspelningarna ger enormt mycket tillbaka till staden, för sysselsättning och företag. Den bidrar starkt till värden som är svåra att mäta – som stolthet, attraktivitet, framtidstro. Något som är enormt viktigt vid företagsetableringar och vilken stad man väljer att flytta, bo, arbeta eller plugga i.
Ett aktuellt exempel på Filmfondens kraft är Norrköpingsbaserade filmkollektivet Crazy Pictures. Just nu är de i slutskedet av sin närproducerade film UFO SWEDEN som går upp som årets julfilm på biograferna. Crazy Pictures hade inte funnits utan Filmfondens stöd.
Filmbranschen är ung i Norrköping men har på kort tid byggt upp ett starkt rykte och en plattform. En plattform som om den förstörs förmodligen aldrig kommer att kunna byggas upp igen. Filmbranschen är ung på fler sätt – det är en låg tröskel för unga att ta sig in i en global bransch som växer lokalt i Norrköping. Här finns filmkurser på Cnema, mediegymnasiet, universitetsutbildningar. Förr fick den typen av närodlad kompetens flytta direkt för att få jobb inom film och tv.
Självklart borde den politiska ledningen se de kreativa näringarnas kraft när budgeten sätts. Kultur är ingen guldkant på samhällsbygget - det är en tillväxtmotor.
Norrköpings själ är kultur. Är en stad själlös blir den, precis som det nya politiska styret säger – tråkig.
Lina Skandevall
är PR-konsult som skriver krönikor i NT