Då samlades nästan hundra engagerade personer från besöksnäringen och nyfikenheten var stor. Kreativiteten och viljan att hjälpa till att ta Norrköping framåt gick nästan att ta på under workshopen.
Sedan blev det tyst.
Tills i veckan då kommunledningen kom med ett utspel om att konkurrensutsätta Louis De Geer Konsert & Kongress. Det är viktigt att poängtera att detta är en utredning och den är välkommen. Det är också intressant att få veta vem som gör den och hur den utförs. Självklart räknar jag med transparens hela vägen.
Louis De Geer är nämligen en enormt viktig motor för besöksnäringen i Norrköping. Är det fullt på Louis De Geer är det fullt i stan. Hotellnätterna ökar, restaurangbesöken och shoppingen likaså. Förutom konserterna är konferenserna en enormt viktig del som ger ekonomiska svallvågor över hela staden. Men då behöver det som sagt vara fullbokat.
Det är oavsett intressant att provtrycka frågan om en försäljning – och den kommer direkt att trigga en brännhet fråga i den här staden: Norrköpings Symfoniorkester (SON). En privatisering av De Geer kan innebära ett lyft och det är viktigt att komma ihåg att symfoniorkestern är både en möjliggörare och ryggrad för Louis De Geer. Däremot kanske större flexibilitet behövs vad gäller vilka dagar konserterna hålls. Kan vi till exempel öppna upp för fler aktörer än SON en lördag?
För frågan måste ställas. Det kommer nämligen att vara en av de första frågorna en extern köpare kommer att lägga fram på förhandlingsbordet. För affärerna kommer vara viktiga. Vilket också kan bli en risk om en köpare som inte har en förståelse för Norrköping blir ägaren.
Om man inte är intresserad av hela köpet – kan restaurangen konkurrensutsättas? Förmodligen inte. För restaurangen är hundraprocentigt beroende av att det finns en aktör som säljer in huset. Utan events i huset – inga betalande restaurangkunder. Med andra ord borde köparen vara någon som är redo att gå in för att köpa hela paketet.
Eller kanske undersökningen borde se över Flygeln eller Värmekyrkan kan hyras ut var för sig? Kan vi släppa in lokala krafter för att blåsa liv i lokalerna när de inte används?
Det är inte säkert att kommunen hittar någon köpare till Louis De Geer om en försäljning blir aktuell. Det är inget vi ska gråta över i så fall. Men det är bra och viktigt att våga testa möjligheten. Men vad viktigare är, är som sagt att fylla konsert- och kongresshuset med aktiviteter oavsett ägare.
Prioriteringen borde därför vara att presentera ett nytt Upplev Norrköping. Norrköping behöver ett kraftfullt destinationsbolag som får stöd av kommun, näringsliv och invånare – som förstår att styrkan i ett välfungerande destinationsbolag är långt mycket mer än events. Det handlar om platsmarknadsföring, att attrahera talanger, att marknadsföra Norrköping. OCH regionen. Vi har en enorm potential med flera unika produkter som behöver utvecklas: från industrilandskapet till skärgården. Sådant som även vi invånare i Norrköping kan ta del av.
För besöksnäring handlar inte bara om att besökare ska trivas i staden. Det handlar om att vi som bor i staden ska trivas och därmed bli starka ambassadörer för staden. När vi alla tror på den kan vi skapa underverk. Då kommer vi alla hjälpas åt att fylla Louis De Geer med aktiviteter – med eller utan privat ägande.
Jag hoppas och tror att tystnaden om Upplev Norrköping bara handlar om att processen är i full gång och att nästa steg snart presenteras. Kanske borde VD-rekrytering vara det första steget? Någon som får vara med och forma sin organisation från start?
Oavsett. Det brinner i knutarna. Vi har en för bra produkt för att missa ännu en högsäsong.
Lina Skandevall är PR-konsult som skriver krönikor i NT