Jag förstår varför. När besöksnäringen digitaliseras och effektiviseras försvinner turistbyråer till förmån för utspridda infopoints, QR-koder och hemsideslänkar.
Det. Är. Inte. Samma. Sak.
Jag pratade med turistvärdinnan i tio minuter. Hon förstod snabbt vad vi var ute efter. Vandringar, matproducenter och historier om byarna blandades in i samtalet som mjuk grädde.
Tio minuter. Jag hade lagt två timmar eller mer på hemsidor och appar för att hitta någorlunda rätt. Hennes samtal fick oss att inse att vi behövde stanna kvar mer än ett dygn - vi blev kvar i fyra.
I Sverige finns inte många turistbyråer kvar. Nedläggningarna svepte som en kollektiv svallvåg över Sverige för tre, fyra år sedan och växte till tsunamiliknande nivåer under pandemiåret 2020. ”Vi lägger inte ner – vi ställer om”, hette det. Och så ställdes det om till infopoints och digitalisering. De övergripande skälen sades vara minskat antal besökare eftersom man hittade information på nätet samt för få besök under lågsäsong. Det gjorde att lokalerna var för dyra att ha kvar. Vinst: ”minskad kostnad per kundkontakt”.
Jag förespråkar bra hemsidor, information och sömlösa bokningar, men med handen på hjärtat – det är långt ifrån alla destinationer som lyckats med det.
Sedan har vi infopoints. Det kan vara ett hotell, en bensinmack, ett museum som är ambassadörer för destinationen. En god tanke. Ökad kunskap om destinationen är bra.
Det är en huvudman, vanligtvis kommunen eller destinationsbolaget, som ansvarar för att delge Infopoints aktuell information. De ansvarar också för årliga resor för att de som ansvarar för Infopoints ska bli starkare ambassadörer. Frågan är om det fungerar.
Men vad händer när en sommarjobbare står i hotellreceptionen och en busslast av kunder ska checka in samtidigt som tre frustrerade turister vill ha information om var närmaste badplats finns? Det är inte hållbart. Inte heller med kontaktcenter, som här i Norrköping, där turistfrågor och kommunala ärenden ska hanteras i samma kö. Det är inte värdskap. Det är frustration.
Ett annat argument till nedläggningarna av turistbyråer är lokalkostnaderna. Det går att vara innovativ även där. Turistbyrån kan vara inhyst på en plats som delas med fler. Den kan vara på ett bibliotek. Det viktiga är att turisterna hittar dit.
Andra destinationer har löst lokalfrågan genom att satsa på mobila turistbyråer som kör runt till strategiska platser. Med all respekt – hur ska en turist på besök i en stad hitta dit? Vilken är målgruppen? Det är definitivt inte turisterna.
Jag vill avsluta med två exempel. Åre och Nora. Åre är, som vi alla vet, en stark turistdestination. Åre kommun lade ner sin turistbyrå och satsade i stället på en ambulerande dito. Dessutom kan du ringa in till den. När? Mellan klockan 13 och 15. Enbart vardagar. Om det finns en digital turistbyrå? Nej. Det har de inte lyckats få till på tre år, med ett frustrerat näringsliv som resultat.
Nora är däremot ett föredöme! Deras turistbyrå har inte lagt ner – den har i stället utvecklats. Resultatet? En ökande andel besökare och pris för bästa värdskap av Visita förra året.
Sverige – vi kan bättre. Värdskap är så oändligt viktigt. Oavsett hur digitaliserade vi blir vill besökaren ha hjälp att välja. Personliga rekommendationer i kombination med smarta digitalt värdskap är rätt väg. Länge leve turistbyråerna!
Lina Skandevall
Lina Skandevall är företagare i Norrköping och skriver krönikor i NT