Och med en fungerande flygplats menas en flygplats med reguljärtrafik. För det är det som har bedömts som viktigt för jobben och näringslivet och som därför har varit det främsta motiverat för kommunens stöd.
Sedan kommunen tog över flygplatsen 2006 har kommunens stöd varierat, men ligger idag runt 30 miljoner kronor. Mycket pengar förstås, men nästan inga flygplatser går med vinst och det handlar om en minst sagt tillgänglig flygplats och som dessutom är landets äldsta civila flygplats som fortfarande är i drift.
Men det finns en hake. Det har varit kämpigt att hålla igång reguljärflyget. Flera försök har gjorts att få igång reguljärtrafik till Köpenhamn och München, men sedan fyra år finns det ingen reguljärtrafik på flygplatsen.
Visst, det har varit pandemi och flygkris, men i ärlighetens namn ska sägas att reguljärflyget haft det kämpigt sedan kommunen tog över och dessutom har det krävts extra tillskott för att över huvud taget att få något bolag att satsa på Norrköping.
Missförstå mig inte. Jag tycker att chartertrafiken har ett värde, och visst är det bekvämt att kunna ta cykeln till några av världens populäraste semesterparadis. Men återigen, det är reguljärflyget som i alla år har motiverat kommunens stöd, och 30 miljoner kronor är en hel del pengar, särskilt om man inte får det man betalar för.
För några veckor sedan presenterade förra statsrådet Peter Norman den flygutredning som beställdes av den förra regeringen. Han tror på flygets framtid, och det känns hoppfullt. Staten föreslås få ett större ansvar, och ska ta över fler flygplatser och ge ekonomiskt stöd till ännu fler. Bromma flygplats föreslås bli kvar och förväntas gå i täten för att utveckla elflyget.
Jag bläddrar och letar i utredningen efter någon liten antydan om att staten även är beredd att ta ett ansvar för Norrköping. Men hittar inget.
Nej, det går inte att klaga på staten. Just nu investeras i ny järnväg och under de närmaste åren kommer i storleksordningen ett 50-tal miljarder satsas i vår kommun. Vi kan knappast hävda att vi är bortglömda.
Norrköpings flygplats hade en gång i tiden en populär flyglinje till Stockholm. Den försvann när motorvägen byggdes. Idag har vi nära till flygplatser både söderut och norrut. Utan tvekan, flygplatsen har spelat en viktig roll och den spelar fortfarande en roll. Det finns emellertid många alternativa sätt att använda varje skattekrona.
Det är möjligt att det i framtiden går att locka hit någon som vill flyga reguljärflyg. Vem vet, elflyget öppnar kanske nya möjligheter. För egen tycker jag definitivt att Norrköping ska välkomna privata intressen som vill bedriva flygverksamhet. Men åter igen, vi måste alltid fundera på hur vi använder varje skattekrona.
Varje stad och varje ort har sina speciella kvalitéer och förutsättningar. Vi vet att ett ganska blygsamt stöd till filmnäringen gav en väldigt bra utdelning. Idag har vi en livaktig filmbransch som slår omvärlden med häpnad. Skolresultaten har förbättrats under flera år och jag vågar påstå att det delvis beror på förbättrade ekonomiska villkor.
Om vi lägger 30 miljoner mer på äldreomsorgen, då vet vi att vi har pengar för att anställa ytterligare ett drygt 50-tal personer. Om vi istället lägger pengarna på flygplatsen får vi kanske igång reguljärtrafiken i framtiden.
Men bara kanske, och därför tycker jag inte att flygplatsen ska vara helig när kommunen vänder på varje krona.
Lars Stjernkvist
Tidigare socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Norrköping och numera frilansande skribent