Viktigt att satsa på vägar och järnvägar

I Östergötland uppgår den totala underhållsskulden till närmare fem miljarder kronor.

Brister i infrastrukturen orsakar också produktionsförluster och andra samhällsekonomiska kostnader, skriver Johan Gustafsson och Nils Paul.

Brister i infrastrukturen orsakar också produktionsförluster och andra samhällsekonomiska kostnader, skriver Johan Gustafsson och Nils Paul.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2024-11-19 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dåliga vägar och trängsel på järnvägen medför att företag riskerar försenade transporter och frustrerade pendlare. Brister i infrastrukturen orsakar också produktionsförluster och andra samhällsekonomiska kostnader – både för näringslivet och för privatpersoner som drabbas av förseningar och störningar i resandet. 

Infrastrukturunderhåll har bortprioriterats under många år och underhållsskulden på Sveriges vägar och järnvägar beräknas till 127 miljarder kronor enligt Trafikverket. I Östergötland uppgår den totala underhållsskulden till närmare fem miljarder kronor, varav 3,6 miljarder kronor är underhållsskuld på järnväg och 1,4 miljarder kronor på väg. Det visar Svenskt Näringslivs nya rapport Nollställ underhållsskulden

Företagen i Östergötland är beroende av en fungerande och tillförlitlig infrastruktur och måste kunna lita på att transporterna fungerar och att personalen färdas säkert på vägarna. När vi frågar företagen i Östergötland vilka frågor som ska prioriteras för att förbättra företagsklimatet i länet svarar var tredje företag infrastruktur. Utöver sämre tillförlitlighet och trygghet resulterar ett eftersatt vägunderhåll i ökat slitage på fordon, vilket i sin tur resulterar i högre transportkostnader för alla. 

I den senaste budgeten och infrastrukturpropositionen satsar regeringen både på underhåll och öppnar för nya finansieringsformer för infrastruktur. Det är välkommet, rätt investerat kommer pengar till infrastruktur att ge oss ett bättre företagsklimat och högre tillväxt. 

Nu får Trafikverket nödvändiga resurser för att ta igen det eftersatta vägunderhållet till 2037. För länets företag är det viktigt. Näringslivet behöver bättre vägar och vår rapport visar att det också är en samhällsekonomiskt god affär att komma till rätta med underhållsskulden på både vägar och järnvägar.

Men det är viktigt att det sker på ett kostnadseffektivt sätt så att vi får så mycket vägunderhåll som möjligt för våra skattepengar. Riksrevisionen har vid flera tillfällen kritiserat de omfattande kostnadsökningar som både underhåll och nyinvesteringar dragits med. Här har Trafikverket ett viktigt förbättringsarbete att göra.

Vi är också oroliga för järnvägsunderhållet. Det tar alltför lång tid att rusta och modernisera järnvägsnätet och det krävs därför en ambitionshöjning och effektivare underhållsstrategier för spåren.

En bättre fungerande infrastruktur är en avgörande pusselbit för tillväxt och sysselsättning.

Johan Gustafsson, regionchef Svenskt Näringsliv Östergötland

Nils Paul, expert infrastruktur Svenskt Näringsliv