Vi riskerar att få en mer segregerad skola i Norrköping

Idag röstar Utbildningsnämnden om en ny uppdragsplan som är politikens viktigaste styrdokument med uppdrag till förvaltningen.

Borgerlig samverkan och Sverigedemokraterna verkar tro att genom samla alla barn med någon form av utmaning på en skola så kommer vi att kunna höja skolresultaten. Jag tror precis tvärtom, skriver Maria Sayeler Behnam (S).

Borgerlig samverkan och Sverigedemokraterna verkar tro att genom samla alla barn med någon form av utmaning på en skola så kommer vi att kunna höja skolresultaten. Jag tror precis tvärtom, skriver Maria Sayeler Behnam (S).

Foto: Thomas Möller

Debatt2023-02-15 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Till stora delar är vi överens vilket är positivt för skolan. Dock finns delar som är högst problematiska. Framförallt tänker jag på att M/SD-styret planerar att besluta om att utreda en resursskola idag, vilket vi socialdemokrater tycker är helt fel väg att gå.

Utgångspunkten för deras förslag är att samla alla med särskilda behov på en skola. Det är problematiskt utifrån flera perspektiv. En del av skolans uppdrag är det kompensatoriska uppdraget, det vill säga att skolan ska kompensera för det man inte får med sig hemifrån. Med andra ord innebär det att skolan ska stötta elever med olika typer av svårigheter. Allt ifrån socioekonomiska faktorer till exempelvis läs och skrivsvårigheter. Det gör att vi skapar en mer jämlik skola men även lär våra barn och unga acceptans för varandras olikheter. Lösningen kan knappast vara att placera alla barn med någon form av svårighet i samma skola. 

Vi socialdemokrater vill naturligtvis att vi ska möta dessa barn och ungdomar där dom befinner sig och stötta dom i sitt lärande. Att alla barn känner att man utvecklas och får lyckas är centralt, det är dock något som varje skola och varje lärare ska känna ansvar för. För att nå detta och dessutom se till att dessa barn och ungdomar finns i samma sociala sammanhang som sina kamrater ser vi hellre att vi skapar särskilda undervisningsgrupper. 

Något som flera enheter i Norrköpings kommun redan arbetar med. På så sätt kan vi skapa ordning och lugn i klassrummet för undervisning men ändå ge alla elever, oavsett behov, ett socialt sammanhang och möjlighet till utveckling.

Borgerlig samverkan och Sverigedemokraterna verkar tro att genom samla alla barn med någon form av utmaning på en skola så kommer vi att kunna höja skolresultaten. Jag tror precis tvärtom. En av den svenska skolans framgångsfaktorer historiskt sett har varit en integrerad skola där barn från olika hem och olika situationer möts och lyfter varandra. Med det här förslaget riskerar vi att få en än mer uppdelad skola och att vi segregerar Norrköpings barn och elever än mer. Min farhåga är att det kommer ge det motsatta resultatet än vad Borgerlig samverkan och Sverigedemokraterna tror. Jag hoppas innerligt att de tänker om.