Vi har bara påpekat det uppenbara

Sverigedemokraternas engagemang för att värna det svenska språket har aldrig brustit, skriver företrädare för SD i en replik.

Det som hände för några år sedan tycker S kan få vara historia nu, skriver Gunilla Hellberg och Erik Johansson. (Personerna på bilden har inget samband med artikeln.)

Det som hände för några år sedan tycker S kan få vara historia nu, skriver Gunilla Hellberg och Erik Johansson. (Personerna på bilden har inget samband med artikeln.)

Foto: Dan Hansson/TT

Debatt2025-01-29 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Maria Sayeler Behnam (S) försöker i NT den 20/1 reducera Sverigedemokraternas argument om misslyckade S-experiment med så kallad ”flerspråkighet” till en halmgubbe. Faktum är dock att Socialdemokraterna under lång tid anställt skolpersonal med annat modersmål än svenska, som inte behärskar det svenska språket. Det är inte att vara ”flerspråkig” och att påpeka saken är inte att göra en ”halmgubbe”. (Riktig flerspråkighet betyder att någon kan tala flera språk flytande, vilket är en helt annan sak.)

Som en konsekvens av okontrollerad invandring har socialdemokraterna på egen hand skapat en ohållbar situation i Norrköpings skolor. En situation där ett stort antal barn – som inte kan svenska – ska undervisas på svenska, enligt en svensk läroplan, av personal som i vissa fall inte behärskar det svenska språket och i många fall inte ens själva gått i skolan i Sverige. För att åtgärda den omöjliga situationen argumenterade socialdemokratiska lokalpolitiker, under lång tid, att barn och personal lika gärna kunde prata sitt hemspråk. Eller att man kunde utbilda personal i att låta barnen använda flera språk i klassrummet samtidigt, så kallat ”transspråkande”. För detta ändamål anställde man ett större antal ”flerspråkiga” pedagoger som skulle lösa de uppkomna språkproblemen. Framgången uteblev dock och nu ser vi resultaten. 

Det som hände för några år sedan tycker S kan få vara historia nu, lätt att bara avfärda av vårt nya kommunalråd, tillika ordförande i utbildningsnämnden. För när socialdemokratin byter retorik och börjar förfasas över att barn i områden som Hageby inte har tillgång till personal som pratar fullgod svenska, så använder man just ”halmgubbe-argumentet” mot oss sverigedemokrater, när vi påpekar att det var just så S ville ha det. Den besvärande realiteten är dock att vi står här med anställd skolpersonal som inte kan svenska. 

Sverigedemokraterna konstaterar att det är tecken på att något är allvarligt fel när vi blivit tvungna att språktesta lärare/skolpersonal, för att se om de klarar sitt uppdrag. Vad gör vi om någon anställd inte klarar testet? Ska de som inte klarar sig avskedas? Nej, tycks S säga, kommunen ska erbjuda och betala utbildning i svenska för redan anställd personal. Vilken budget pengarna ska tas ifrån nämns dock inte. 

Som Maria Sayeler Behnam påpekar skriver Socialdemokraterna i sitt nuvarande lokala partiprogram: ”För att eleverna ska lära sig svenska är det viktigt att lärarna behärskar språket.” Nyheter? Knappast!

För Sverigedemokraterna, och säkert för de flesta andra, har detta alltid varit en självklarhet. 

Sverigedemokraternas engagemang för att värna det svenska språket har aldrig brustit. Vi har alltid sagt att det svenska språket har en avgörande roll för integrationen. Vi har alltid hävdat att eleverna ska gå i förberedelseklass, tills de klarar av att ta till sig undervisningen på svenska fullt ut. Vi har aldrig jobbat med flummiga teorier om flerspråkighet för att försvara en dålig invandringspolitik. Vi har aldrig medverkat till att anställa personal i skolan eller förskolan som inte kan svenska. Vi har också alltid hävdat att det är fel att satsa på modersmålsundervisning när eleverna inte behärskar det svenska språket. Något som Socialdemokraterna fortfarande inte har förstått!

Det är inte konstigt att många elever inte klarar grundskolan, på grund av att de inte behärskar svenskan, tyvärr gäller problemet numera också elever med utländsk bakgrund som är födda i Sverige, och som inte ens i skolan får möjligheten att bli bättre på svenska.

Som sagt ingen ”halmgubbe” utan en hel socialdemokratisk höstack av problem, där de just nu letar efter kompassnålen. 

Gunilla Hellberg 

Gruppledare i utbildningsnämnden för Sverigedemokraterna 

Erik Johansson 

Ledamot i utbildningsnämnden 

Båda Norrköpings kommunfullmäktige