Den 18 oktober fattade utbildningsnÀmnden ett inriktningsbeslut om planerade nedskÀrningar i tvÄsprÄkiga skolelevers rÀtt till modersmÄlsundervisning, nÄgot NT rapporterade om.
I intervju med nÀmndens ordförande Ingrid Cassel (M) samt ledamot Gunilla Hellberg (SD) framkom att tvÄsprÄkiga elever frÄn och med nÀsta lÀsÄr ska erbjudas modersmÄlsundervisning i högst sju Är istÀllet för dagens tolv Är, att undervisningen ska förlÀggas utanför ordinarie skoltid, att den för elever frÄn och med Ärskurs 4 ska koncentreras till vissa skolor, och att vissa elever bara ska erbjudas fjÀrrundervisning.
LÄt mig börja med att pÄpeka att för oss som har tvÄsprÄkiga barn i modersmÄlsundervisning, Àr det ingen nyhet att barn frÄn Ärskurs 4 reser till andra skolor för att ha sina lektioner. SÄ sker redan idag. Att barnen efter en lÄng skoldag tar bussen eller vagnen till ytterligare en lektion i en annan del av staden, speglar bÄde elevers och vÄrdnadshavares engagemang i sprÄkutvecklingen.
I andra sammanhang brukar kompetens i olika sprÄk ses som bÄde vÀrdefullt och önskvÀrt. Men nÀr det kommer till just modersmÄlsundervisning, Àr signalerna inte sÀllan de motsatta. Trots decennier av kvalificerad forskning som visar pÄ motsatsen, omgÀrdas modersmÄlsundervisningen av myter och förestÀllningar om att den inverkar negativt pÄ barns svenska eller motverkar integration.
UtbildningsnÀmndens hantering av frÄgan Àr inget undantag. Med hÀnvisning till kommunens ekonomi förbereds för en oerhört drastisk nedskÀrning av Àmnet; rakt av försvinner fem undervisningsÄr. Det hade varit rimligt att det inför Àven ett inriktningsbeslut funnes Ätminstone en uppskattning av hur stor besparing det ger, liksom om den stÄr i proportion till det drastiska i ÄtgÀrden. Men pÄ direkt frÄga frÄn NT svarar Ingrid Cassel bara att inga sÄdana berÀkningar gjorts. VÄrdslösheten Àr hÀpnadsvÀckande.
Till och med av sina försvarare har modersmĂ„lsundervisningen nĂ€stan alltid behandlats som enbart en kompensatorisk Ă„tgĂ€rd för elever vars sprĂ„kkompetens paradoxalt nog tycks ses mer som problem Ă€n tillgĂ„ng. NĂ€r det nu blivit nĂ„got av en politisk sport att skylla allt mellan himmel och jord pĂ„ invandrare, hamnar ocksĂ„ denna undervisning i skottgluggen. Det Ă€r knappast nĂ„gon hemlighet att Sverigedemokraterna lĂ€nge velat avskaffa hela Ă€mnet, och i Tidöavtalet spekuleras i att undervisning i modersmĂ„l kan ânegativt [âŠ] pĂ„verka integration eller elevens kunskapsutveckling i svenska sprĂ„ket.â
Att Norrköpings kommun, som styrs av samma partikonstellation som styr pÄ riksnivÄ, nu vÀljer att avisera en kraftig inskrÀnkning av rÀtten till modersmÄlsundervisning utan att ens presentera en ansats till konsekvensanalys, mÄste ses i det perspektivet.
Bland dem som drabbas finns nyanlÀnda barn och ungdomar för vilka det fortsatta utvecklandet av modersmÄlet Àr ett ovÀrderligt stöd i inlÀrningen ocksÄ av svenska. HÀr finns ocksÄ svenskfödda barn som talar ett annat sprÄk Àn svenska med en eller bÀgge sina förÀldrar, och som med undervisningen i modersmÄl kan bÄde bibehÄlla och utveckla en rik sprÄkkompetens.
Dessa barn har alla rÀtt att kÀnna att deras kompetens och den undervisning de fÄr för att utveckla den vÀrdesÀtts. FörÀldrar till tvÄsprÄkiga barn har rÀtt att krÀva att barnens undervisning tas pÄ allvar. Och Norrköpingsbor har rÀtt att begÀra att politikerna, vars arvoden bekostas med skattemedel, tar beslut baserade pÄ kunskap snarare Àn fördomar och signalpolitiska övervÀganden.