Tveksamma påståenden om Nordic International School

Vi stärker möjligheterna för Norrköpings elever att förverkliga sin potential, skriver Oscar Semb Sürüp, rektor vid Nordic International School i Norrköping i en replik.

Vår skola har alltså inte haft negativa konsekvenser för Norrköpings skolväsende. Tvärtom pekar resultaten i motsatt riktning, vilket vi tar som intäkt för att vår modell med fokus på ordning och reda fungerar, skriver Oscar Semb Sürüp, rektor vid Nordic International School i Norrköping.

Vår skola har alltså inte haft negativa konsekvenser för Norrköpings skolväsende. Tvärtom pekar resultaten i motsatt riktning, vilket vi tar som intäkt för att vår modell med fokus på ordning och reda fungerar, skriver Oscar Semb Sürüp, rektor vid Nordic International School i Norrköping.

Foto: Pressbild

Debatt2024-05-21 08:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Det behövs etableringsstopp för vinstdrivande skolor i Norrköping" NT 8/5

I en debattartikel i NT kritiserar riksdagsledamöterna Teresa Carvalho (S) och Mattias Ottosson (S) samt oppositionsrådet Maria Sayeler Behnam (S) expansionen av vinstdrivande friskolor, som de menar har haft flera negativa konsekvenser. Som exempel tar de upp etableringen av Nordic International School i Norrköping – som ägs av Watma Education – där jag är rektor.

Påståendena som lyfts i artikeln är dock tveksamma, både på ett allmänt plan och när det gäller vår skola. Analyser tyder exempelvis inte på att vinstdrivande friskolor leder till ”resursslöseri”. Istället verkar de hjälpa kommuner att spara pengar och stärker även resultaten i kommunala skolor genom konkurrens. 

Vad gäller Nordic International School Norrköping så har vi arbetat hårt med de organisatoriska utmaningar skolan haft och under läsåret 2022/23 hade vi näst högst meritvärde i Norrköping. 98 procent av våra elever nådde gymnasiebehörighet, att jämföra med ett genomsnitt på 85 procent i kommunens skolor. När man tar hänsyn till elevsammansättningen enligt SALSA hade vi högst meritvärde i kommunen och mycket högre resultat än genomsnittet för de kommunala skolorna.

Likaså var vårt genomsnittliga nationella provbetyg i kärnämnena bland niondeklassare högst bland alla skolor i kommunen och nästan tre betygspoäng högre än snittet i kommunens skolor. Vi presterar därför bra även när man tittar på de enda proven som skrivs av alla elever i hela landet.

Vår skola har alltså inte haft negativa konsekvenser för Norrköpings skolväsende. Tvärtom pekar resultaten i motsatt riktning, vilket vi tar som intäkt för att vår modell med fokus på ordning och reda fungerar. Med den modellen hoppas vi även inspirera kommunens skolor i samma riktning, för att på så sätt stärka möjligheterna bland alla Norrköpings elever att förverkliga sin potential.