Linda Snecker: Bussarna ska gå när resenärer vill åka

Jag är själv en av dem som varje morgon fasar för att gå till bussen som tar mig till resecentrum och tåget till riksdagen.

Det är inte resenärerna och skolorna som ska anpassa sig efter kollektivtrafik. Då har Östgötatrafiken som bolag missförstått sin uppgift, skriver Linda Snecker, trafikpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Det är inte resenärerna och skolorna som ska anpassa sig efter kollektivtrafik. Då har Östgötatrafiken som bolag missförstått sin uppgift, skriver Linda Snecker, trafikpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Foto: Thomas Möller/Agnes Stuber

Debatt2024-02-16 13:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

"Det känns inte kul att släppa iväg barnen" NT 11/2

"Jag tror att man hellre lägger de pengarna på vården" NT 11/2

För bussarna är fulla, kommer inte i tid eller passerar förbi hållplatsen. Och där står jag och många andra resenärer kvar och missar lektioner, möten och tåg.

Jag besökte för några veckor sedan Östgötatrafikens resecentral, det var otroligt spännande att se proffsen som har koll och planerar hela Östergötlands kollektivtrafik. 

Därför är det med en huvudskakning jag läser Östgötatrafikens chefers svar till oroliga föräldrar som inte vill att deras barn ska bli kvarlämnande på busshållplatser i minusgrader för att bussarna är överfulla.

Kollektivtrafiken ska anpassas efter resenärerna. Det är inte resenärerna och skolorna som ska anpassa sig efter kollektivtrafik. Då har Östgötatrafiken som bolag missförstått sin uppgift. Att ställa kollektivtrafik mot sjukvård är också helt felaktigt. Fler bussar betyder i den regionala ekonomin inte färre vårdplatser. Hur budgetmedel fördelas och politiken fungerar borde bolagets ledning ha kunskap om.



Kollektivtrafiken är en oerhört viktig del i vår vardag, för klimatomställningen och för att samhället ska fungera. Då måste även bussarna gå i Norrköping, trots att många som vill åka. Klarar inte Östgötatrafiken som bolag av den uppgiften så är det dags att se över organisationen och se till att målet, att fler ska åka med kollektivtrafiken, är viktigare än bolagets ekonomi. En ekonomi som verkar upprättashållas genom att färre ska åka med kollektivtrafiken.

Jag är trött på att missa möten i riksdagens Trafikutskott för att bussen inte går.