Trots stålbad vill politikerna skuldsätta oss ännu mer

Vilka förespråkar höghastighetsbanor förutom kommunpolitiker i de kommuner som det planerade bygget av Ostlänken berör?

Trots stor kritik råder koncensus mellan alla fullmäktiges partier att fortsatt stödja planerna på byggandet av Ostlänken, skriver Åke Karlsson.

Trots stor kritik råder koncensus mellan alla fullmäktiges partier att fortsatt stödja planerna på byggandet av Ostlänken, skriver Åke Karlsson.

Foto: Jens Fältskog

Debatt2023-08-12 16:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter besök på nedanståendes hemsidor kan man läsa följande:

Svenskt näringsliv ”Prioriterar underhåll av nuvarande transportsystem. Kortsiktiga symbolprojekt löser inte infrastrukturskulden.” ”Den sämsta investering i svensk modern historia skriver Tankesmedjan Timbro” och får medhåll av Stockholms handelskammare.

Riksrevisionens kritik har genom åren varit massiv. De har flera gånger totalsågat planerna på höghastighetståg med olika motiveringar, bland annat bristfälliga utredningar. Trafikverkets drömkalkyler nämns också.

Den miljökalkyl som presenterades för höghastighetsbanan avfärdades av en av Sveriges främsta experter på transporter och miljö, professor Per G Kågesson som en ”Gigantisk bluff”.

Trots stor kritik råder koncensus mellan alla fullmäktiges partier att fortsatt stödja planerna på byggandet av Ostlänken. Det är ju absurt att den nuvarande regimen i kommunen med kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) i spetsen och med fullt stöd från oppositionen i en tid då ett stålbad med kraftiga nedskärningar inom kommunen aviserats, är beredda att skuldsätta kommunen med ytterligare tre miljarder kronor förmodligen blir det dubbla.