Tror inte att det var Ostlänken Karin Boye tänkte på

Östsvenska handelskammarens näringspolitiska chef Maria Björk Hummelgren skrev om Ostlänkens framtid i sin krönika i förra veckan. Nu får hon svar med en uppmaning om att lämna skrivbordet och istället besöka verkligheten.

Vid Böksjöm planeras för arbetsytor för bygget av den åtta kilometer långa järnvägstunneln genom Kolmården. Området motsvarar en ytan på bilden.

Vid Böksjöm planeras för arbetsytor för bygget av den åtta kilometer långa järnvägstunneln genom Kolmården. Området motsvarar en ytan på bilden.

Foto: Privat

Debatt2023-08-01 07:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Apropå

”Vem läser Karin Boye för regeringen?” NT 28/7

Tack Maria för din resa i verklighetens Europa och för din vision av framtiden, enligt Karim Boyes ord ”…Men det är vägen, som är mödan värd.”  Du beskriver precis det som kommer hända om bygget av Ostlänken drar igång med byggtid på tio år.

Tyvärr beskriver du det från skrivbordets perspektiv, liksom även Trafikverkets och Infrastrukturdepartementets tjänstemän vid skrivborden gör.

För att få lite andra synvinklar på problemen, innan tunneln genom Kolmårdens natur och under Norrköpings stad är färdiga, vore det klädsamt om du och flera chefer, såväl lokalt som regionalt och nationellt kommer till verkligheten en stund för att med egna ögon se vad som håller på att ske.

Arbetet med tunneln gör att friluftsområdet "Kolmårdens tak" vid Lilla Älgsjön  i praktiken kommer att stängas av för besökare. Enligt Trafikverkets beräkningar handlar det i genomsnitt om 1 200 - 2 700 skogsbesök per dag. 

Trafikverket har visserligen gjort miljökonsekvensbeskrivningar (MKB:er) för alla delsträckor av Ostlänken, och i dessa finns många goda fakta men också fel och brister, fabricerade vid skrivborden. Slutsumman i alla delar av MKB:n blir alltid att ”visst kan problem uppstå, men inte så stora att det påverkar verkligheten i det långa loppet”.

Vi har läst MKB:n (214 sidor), en rad övriga rapporter, och tittat på alla cirka 100 kartor.

Här finns en mängd anomalier inom geofysiken (ett mätvärde som kraftigt avviker från ett normalvärde). Likaså förekommer siffror som bara är tagna ur luften vid skrivbordet och som ändrats kraftigt hela tiden.

Ett exempel är hur mycket processvatten Nodra ska leverera till tunnelbygget. 600 m3/dygn nämndes tidigare. Nu är siffran uppe 1 400 m3 per dygn.

Ett annat exempel är lastbilstrafiken. Vi har fått uppgifter om allt från 100 bilar i månaden till det som står i MKB:n ”100 – 200 från varje tunnelpåslag”. I själva verket handlar det i genomsnitt  om minst 200 lastbilstransporter per dag under tio års tid. Det handlar om fyra tunnelpåslag, E4 och Nyköpingsvägen genom Strömsfors samt trafikplatserna Strömsfors och Stavsjö samt tre tillfälliga trafikplatser längs 10 km av E4.

Trafikverket skriver själva under rubriken ”Tunga transporter” i MKB:n på sidan 175:

”Risken för kollisioner, påkörningsolyckor och singelolyckor kommer öka på grund av ett stort antal tunga transporter på vägar, både på större vägar och vägar där det normalt inte förekommer omfattande transporter. Många tunga transporter med framförallt massor från arbetsområdet, men också byggmaterial till arbetsområdet, kommer att belasta det allmänna vägnätet. Byggtrafiken kan orsaka köbildning på vägar, utsläpp av drivmedel och i värsta fall trafikolyckor med dödlig utgång.”

Nyköpingsvägen är reservväg för E4. Den går igenom samhället Strömsfors där över 600 personer bor. ”Utsläpp av drivmedel” kan ske. Vid Stubbetorp – Halsbråten ligger vattentäkten för hela Kolmården. Ett utsläpp där kan göra att hela Kolmården inklusive Kolmårdens Djurpark blir utan vatten. Det finns nämligen ingen ”Plan B”, varken hos Trafikverket eller Nodra.

Samråd har hållits, heter det i MKB:n. Sant, men enbart på Trafikverkets villkor ”enligt TRV:s tolkning av lagen”. Strömsfors Vägförening begärde samråd på plats, men svaret blev att vi i Strömsfors är ”inte särskilt berörda” vare sig som medborgare eller Strömsfors Vägförening som förvaltar vägarna.

De närmaste fastigheterna ligger 170 – 200 meter, från en arbetsyta på 140 000 m2 med krossverk, massaupplag, betongstation, dumprar, arbetsbodar, byggmaterielupplag och allt övrigt som behövs för att göra åtta kilometer tunnel där godståg inte kan köras.

En boende vid Böksjö får Ostlänkens spår precis utanför sitt staket. Han har inte hört ett ljud från Trafikverket på flera år.

Vid vattentäkten för hela Kolmården blir det ett likadant, men ännu större arbetsområde (190 000 m2). Det ligger cirka 20 meter högre än sjön Gullvagnen och hela grundvattentäkten. 

Vatten rinner neråt oavsett om det är rent vatten eller lakvatten med kväve (och kanske olja/kemikalier) från upplagsytorna.

De båda ytorna tillsammans, är lika stora som Norrköpings innerstad begränsad av Drottninggatan - Trädgårdsgatan - Östra Promenaden - S:t Persgatan. Eller lika stora som hela Gamla stan i Stockholm minus halva Kungliga slottet.

Tror att Karin Boye hade andra tankar än Ostlänken i sitt huvud när hon skrev sin dikt.