Tar Tran (C) till sig av kritiken om kollektivtrafiken?

Julie Tran (C) ytterst ansvarig för neddragningarna av kollektivtrafiken på landsbygden fortsätter att försöka få debatten om framtidens kollektivtrafik i Östergötland att handla om vilka regionmöten just jag har deltagit i eller inte.

"Landsbygden är en del av Norrköpings framtid och för mig är det självklart att även medborgarna som bor där ska kunna åka buss", skriver Sophia Jarl (M).

"Landsbygden är en del av Norrköpings framtid och för mig är det självklart att även medborgarna som bor där ska kunna åka buss", skriver Sophia Jarl (M).

Foto: Jasmine Hübinette

Debatt2022-07-19 15:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Menar alltså Centerpartiet att jag har en så stark ställning i länet att just min närvaro och mina åsikter skulle avgjort hela landsbygdstrafiken. Det är i så fall första gången någon regionpolitiker visat sådan respekt för mina åsikter om Östgötatrafiken. Jag tror dock det här resonemanget är ett sidospår från Trans sida för att undvika själva sakfrågan. Fakta är Norrköpings kommun formellt, flera gånger, har uttryckt kritik mot nedrustningen av bussar på landsbygden men jag kan inte se några spår av att Julie Tran (C) tagit hänsyn till kritiken. Eller hur ser du själv på saken Julie Tran - hur har du ändrat uppfattning i frågan efter all den kritik du mött?

Tran fortsätter också föra fram att alla förändringar som genomförts, fram till idag, syftar till att vissa områden får bättre kollektivtrafik på bekostnad av andra. Hon fortsätter ihärdigt hävda att detta är bra. Återigen – jag håller inte med för jag tycker att den uppfattningen så tydligt vittnar om hur man ser på landsbygdens medborgare; de ska inte ens kunna räkna med den mest grundläggande samhällsservicen som att exempelvis gymnasieungdomar ska kunna åka kollektivtrafik till skolan. 

Glädjande nog är det fler kommunpolitiker i Östergötland och Norrköping som har börjat protestera mot Trans genomförandeplan. Även inom Centerpartiet. Och det vi nu ser är ju en schism mellan region – och kommunpolitik. Även (M) i regionen har, som jag tidigare skrev, deltagit i, som jag tycker, flera beslut för landsbygden som vi kommunpolitiker ställer oss frågande till. Jag tror att jag har stöd från fler partier i kommunen när jag säger att vi kommunpolitiker vill prioritera upp landsbygden för vi tror det är viktigt för kommunens utveckling att kollektivtrafiken finns för människorna och inte tvärtom. 

Jag har efter den här långa ordväxlingen med Tran insett hur ledande regionpolitiker idag ser på sitt ansvar för kollektivtrafik. De sätter målet om fler passagerare på totalen mot god samhällsservice på landsbygden. Det gör att jag har fått svårare att se nyttan med att regionen ansvarar för kollektivtrafiken. Landsbygden är en del av Norrköpings framtid och för mig är det självklart att även medborgarna som bor där ska kunna åka buss.