Replik
"M och C har olika ambitionsnivåer" NT 12/7
För att skapa en attraktiv kollektivtrafik behöver busslinjerna löpande utvärderas och utvecklas oavsett om de åker i staden eller på landsbygden.
Det har gjorts förändringar i både stads- och landsbygdstrafiken i Norrköping, där bägge fick ökad turtäthet och bidrar till att locka fler resenärer till kollektivtrafiken. När fler har möjlighet att välja kollektivtrafiken före bilen bidrar det till ett mer hållbart samhälle. Och det gynnar oss alla, oavsett om man själv färdas med bil eller med kollektivtrafik.
Centerpartiet jobbar för ökad tillgång till både kommersiell och offentlig service på landsbygden eftersom vi ser att flera faktorer samspelar. Förutom ökad turtäthet i Norrköpings landsbygdstrafik på totalen, fördelar vi pengar till dagligvarubutiker och prioriterar bredbandsutbyggnad på landsbygden och skärgården. Som politiker har vi ett helhetsansvar och som regional företrädare har jag att ta hänsyn till hela länet utifrån begränsade resurser.
Beslutet som togs av samtliga partier, inklusive M och KD, i augusti 2021 för Norrköpings landsbygdstrafik kvarstår. Det finns inget parti som lagt ett förslag om att riva upp beslutet. Det som är nytt är att regionen genomför ett pilotprojekt med Norrköpings kommun och återinför linje 482 (Vånga-Skärblackavägen-Norrköping) i mindre skala i tillägg till det nya trafikutbudet till hösten. Turerna är anpassade efter skol- och gymnasieelevers behov, är anropsstyrt på helgerna, och är öppen för allmänheten. Ambitionen är att ha fordon och trafik som matchar reseunderlaget. Norrköpings kommun öppnar även upp skolskjutsen för allmänheten kring Styrstad/Lundby – Rambodal/Smedby, och Kvarsebo – Krokek.
Varför senaste repliken nämnde det politiska Samrådet är för att den möjliggör samverkan mellan region och kommun. Där samtalar vi kring strategiska frågor, tar beslut om inriktningar och bidrar till utveckling i hela länet. Kollektivtrafiken är en viktig fråga som ofta varit på dagordningen. Det här gemensamt skapade forumet var även oerhört viktigt under pandemin då vi kunde informera, samordna och ha dialog kring skyddsutrustning, vaccinering och vård.
Under 2021 användes samrådet till att öka det kommunala politiska inflytandet i samband med och förbättra processen kring utvecklingen av kollektivtrafiken i Östergötland. Sophia Jarls kommentar om att ”samrådsmöten inte är något annat än rena informationsmöten” vittnar om hennes ständiga frånvaro eftersom hon både missat de frågor som varit uppe och de framsteg som gjorts inom kollektivtrafiken. Har man inget intresse av att delta i regionala samarbeten är det svårt att påverka på riktigt.