Varför ska bussen gå där inga resenärer finns?

Jag är en 17-årig tjej som bor på landsbygden mellan Norrköping och Kimstad.

Debatt 24 augusti 2022 12:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I förra veckan började jag andra året på Hagagymnasiet i Norrköping, men jag har ett stort problem: På grund av oklara anledningar har de som beslutar kring kollektivtrafiken här i krokarna valt att göra resten av min tid som gymnasieungdom otroligt komplicerad. 

 

Ni känner kanske till att det nyligen har skett förändringar kring busslinjerna 482 och 480. Tidigare har jag varje dag litat på att dessa bussar ska ta mig till och från skolan. Från att jag började sjunde klass tills att, tja, bussarna försvann. 

 

I våras, ett par veckor innan skolan slutade för terminen, fick jag för första gången reda på att bussarna skulle tas bort. Inte genom ett brev eller någon typ av allmän info som gick ut till alla som skulle påverkas, utan genom min lillebrorsas kompis pappa som skrev upprört om det i NT. Detta tyckte jag var otroligt konstigt och upprörande med tanke på att jag vet hur många som faktiskt åker med busslinjerna. Därför skrev även jag in till NT som publicerade mina åsikter. När många gjorde motstånd mot beslutet att ta bort bussarna som trafikerade Skärblackavägen skedde en förändring. Det bestämdes att en buss skulle åka på den förut bortprioriterade vägen. Linje 482: ett pilotprojekt med sisådär tre bussar om dagen.

 

Vad jag förstår det ska denna linje se till att skolungdomar ska kunna ta sig till skolan på ett bra sätt. Jag har hört från olika regionpolitiker att linjen är framtagen och anpassad efter skolungdomars behov. Låter toppenbra. Men som en skolungdom vill jag då meddela att pilotprojektet suger. 

Självklart är jag tacksam över att kunna ta mig till skolan igen, men bussutbudet räcker inte till på långa vägar. Ibland finns det en buss som passar mina behov på morgonen. Jag kan gå hemifrån vid 07:10 för att komma fram till skolan som börjar 08:10. Precis som jag gjorde förra året. Men vissa dagar börjar jag inte klockan 08:10. Varje måndag exempelvis. Då startar min skoldag klockan 12:00. Men den senaste och enda bussen jag kan ta går klockan 7. Är det verkligen rimligt att jag ska behöva befinna mig på skolan 4 långa timmar innan dagen ens börjat? Tror knappast att det hjälper ungas välmående där sömnbrist är vanligt förekommande.  

 

Ett annat problem är att komma hem efter skolan. Den dagliga rutinen ser just nu ut att bli minst en timmes väntan innan färden hem ens kan börja. Sen väntar dessutom en timmas bussåkande innan jag är hemma. På fredagar kommer alla mina klasskompisar kunna se fram emot att få sluta klockan 12.00. En fantastisk dag för alla utom de som blivit bortprioriterade från samhället. Jag får minsann stanna kvar på skolan tills klockan slår 15.09.

 

Det behövs alltså fler bussar. Att slänga in en linje med tre bussar om dagen och säga att skolungdomar är prioriterade är inte en rimlig lösning på det problem som bildats i samband med att busslinjerna flyttades om. 

 

En annan idiotisk sak är att det behöver göras ett pilotprojekt på en linje som redan existerat i över 20 långa år. Vad i hela friden är det som ska testas med detta? Jag har som sagt åkt med bussarna över Skärblackavägen regelbundet i fyra år. Jag vet att det finns mycket fler resenärer längs med Skärblackavägen i jämförelse med de som finns längs med vägen över Lövstad. Löts vägkors, Tallebo, Trostad, Vijvägen, Okna och Sörby är alla exempel på busshållplatser som det jämt har gått på/stigit av resenärer. 

 

I sommar har jag fått klara mig utan buss och för att kunna ta mig till sommarjobb, träningar samt sociala evenemang har jag tvingats till fem kilometer cykling över dåliga grusvägar för att komma till bussen som åkt på den prioriterade sträckan över Lövstad. Av alla turer jag åkt (ca 40 st) har det bara varit jag som hoppar på mellan Kimstad och Norrköping (med undantag av en gång då det gick av en pensionär vid Lövstad slott).  

 

Att behovet av en buss är större längs med Skärblackavägen i jämförelse med Lövstads-sträckan är ingen nyhet för någon. Jag vet det lika väl som de bestämmande politikerna i samhället. Det jag då funderar på är varför den sträckan som behövs mest prioriteras bort totalt? Jag kan inte se någon rimlig förklaring till det beslutet. Dessutom är Skärblackavägen fem minuter snabbare än vägen över Lövstad och titt som tätt transporteras det tomma bussar över Skärblackavägen då chaufförerna vill hem så snabbt som möjligt. 

 

Jag vet att det är blackaborna man vill åt och det ska gå och pendla med tåget bla, bla bla… Men alla bussar behöver inte åka på en väg som helt saknar passagerare (förutom en pensionär varannan månad). Speciellt inte när efterfrågan av bussar är hög på andra sidan fälten. 

 

Jag förstår faktiskt inte alls varför bussarna flyttats om på det vis som de nu har flyttats. Det är också tydligt att inte bara jag tycker det är konstigt när beslutet faktiskt ändrades och ett pilotprojekt dragits igång. Men som sagt pilotprojektet räcker inte och jag kommer aldrig orka med skolan om jag ska behöva vara där fyra timmar innan jag ens har börjat. Gör om ordentligt och gör rätt. Det behövs inget töntigt pilotprojekt för bussar som redan trafikerat en väg i över 20 år.

 

Vad jag undrar är varför bussarna ska trafikera en väg där nästan ingen stiger på, när det är lätt som en plätt att svänga runt och åka en annan väg där flera resenärer väntar. Vem tjänar på det?

  • Inte Östgötatrafiken, de får färre resenärer. 
  • Inte de som bor i Skärblacka, de får fem minuter längre resa in till staden. 
  • Inte tågpendlarna, de kan nyttja bussen iallafall. 
  • Inte de som bor längs med Lövstad, de verkar knappt åka med bussen. 
  • Inte de som bor längs med Skärblackavägen, vi kan inte transportera oss på ett acceptabelt sätt.

Så varför?


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa