Se andra möjligheter med flygplatsen

I ett par artiklar och i en debattartikel i NT den siste december redovisas tankar för ny verksamhet på Norrköpings flygplats.

Debatt 6 januari 2022 12:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Det här är vår uppfattning om framtiden för flygplatsen" NT 31/12
 

Kommunen skriker efter mark. Man ska inte bygga på åkermark och många företag måste lämna Butängen för Ostlänken med ny reseterminal. Staden ska enligt beslut växa inifrån och utåt, så infrastruktur och transporter minskar. Området som flyget helt blockerar är enormt och ligger bra till.



Staten har för 16 år sedan lagt ner vår flygplats då den inte behövs. Ny utredning, november 2021, föreslår att beredskapsflygplatserna för brand- och ambulansflyg ska utökas till 22 stycken. Tillkommer gör Linköping, Jönköping, Nyköping samt Örebro. Norrköping är inte alls med. Brandflyg är stationerat på Skavsta. Vid organbyte flygs man från Linköping. Att då via våra kommunala skattepengar upplåta mark för drönarforskning med statliga Universitetet, Luftfartsverket och Transportstyrelsen är inte ok. Fördelen med drönare är för övrigt att de landar på en mycket liten yta helt utan flygplats. 



Miljöskadliga förlustaffären, utan reguljärt flyg, som länge finansierat bad- & nöjesflyg via våra skattepengar, ska nu åter utredas. Vi tappar räkningen för vilken gång. Ofattbart att inte politiker och företagare inom bygg- och fastighetsbranschen, ser alla möjligheter i det citynära området. Ni bör gå i bräschen och visa ert klimat- och miljöansvar. Bygg nytt, socialt och ekologiskt långsiktigt hållbart.  

Marken skulle ge mycket stora intäkter till kommunen och byggandet arbete och inkomster för väldigt många företag. Nu blockerar flyget många möjligheter.


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Framtiden för Norrköpings flygplats

Hon tar över på flygplatsen: "Många av mina vänner undrade om jag var dum i huvudet"

Hon tar över på flygplatsen: "Många av mina vänner undrade om jag var dum i huvudet"