År 2012 sänktes restaurangmomsen från 25 till 12 procent. Momssänkningen genererade 11 000 nya jobb, enligt Tillväxtanalys, myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar. Trots detta faktum vill Sverigedemokraterna nu se en dubblerad moms på restaurang- och hämtmat, från dagens 12 procent till 25 procent. Det kommer slå direkt mot det som Sverige behöver allra mest just nu: fler jobb och ökad integration.
Tudelningen på arbetsmarknaden ökar. Det är högre arbetslöshet bland utlandsfödda än infödda svenskar, 22 respektive 3,9 procent. Och utan jobb skapas varken skattekronor eller integration. I en ny rapport från HUI Research slår forskare fast att företag inom hotell och restaurangnäringen är mer benägna att anställa arbetslösa invandrare än vad andra branscher är. Av alla arbetslösa som anställdes i besöksnäringen under den studerade tidsperioden var cirka 20 procent icke-västerländska invandrare. Det är en väsentligt högre andel än de flesta andra branscher. Lägger man ihop att fler invandrare anställs i besöksnäringen med det faktum att besöksnäringen skapade vart femte nytt jobb i Sverige under perioden 2007–2015 så inser man att besöksnäring är en mycket viktig del av lösningen på de utmaningar Sverige står inför.
Turismen i Sverige omsätter omkring 300 miljarder varje år och besöksnäringen betalar som enda exportnäring in moms till staten. Enbart momsen motsvarar drygt 17 miljarder kronor. Exportvärdet vad gäller utländska besökare var under förra året 120 miljarder. Det är i jämförelse mer än Sveriges personbil-, stål- och järnexport tillsammans. Trots att besöksnäringen bidrar med stora intäkter till Sverige och att besöksnäringen växer är det ingen dans på rosor, tvärtom. Marginalerna i näringen är låga och effekterna av dåligt underbyggda politiska beslut har vi med all önskvärd tydlighet sett tidigare i höstas. Under september månad ökade hotell- och restaurangkonkurserna med hela 22 procent, rapporterade UC. Det är mest av alla branscher i Sverige. För övriga branscher var snittet två procent.
Ökningen av restaurangkonkurserna är en effekt av den tredubblade höjningen av arbetsgivaravgiften för unga. Lägg på en höjning av restaurangmomsen så kommer inte bara gemene mat sätta den dyrare restaurangmaten i halsen, utan det drabbar framförallt de företagare som tillagar och serverar den. Dyrare restaurangnotor kommer göra att färre äter ute. Restaurangernas lönsamhet kommer att minska ytterligare och fler restauranger riskerar att gå omkull.
Varje förslag som ökar kostnaderna för företag inom besöksnäringen kommer till sist och syvende slå hårt mot det som Sverige behöver allra mest just nu – jobb och integration. Vi måste se till att fler unga och utrikes födda får chansen att ta sig in på arbetsmarknaden. En höjning av restaurangmomsen gör precis det motsatta och riskerar dessutom även att restaurangägare får ställa sig i arbetslöshetskön.