Replik
"Bra logistik - viktigt för Norrköping och hela regionen" NT 8/12
Kommunalrådet koncentrerar sig på Ostlänken och dess tillkomst som är planerad att vara färdigställd år 2035. I artikeln nämns också att gamla diesellok skall tas bort för att ersättas med annat. Järnvägsspår som skall rivas där gods i stället skall transporteras på lastbilar.
Erfarenhetsmässigt har vi sett att stora projekt liknande Ostlänken aldrig har kunnat hålla sin tidsplan. För Ostlänkens del skulle det innebära att år 2040 är ett mer realistiskt årtal för färdigställande.
Det jag saknar är diskussionen om den tunga trafiken som går på våra stadsgator. Det vill säga lastbilstrafiken.
En stad som Norrköping som tycker sig vara en logistik-stad med lagerhallar stora som fotbollsplaner nämner inte med ett ord vad vi skall göra för att förbättra miljön och utsläppen från den tunga trafiken som servar dessa hallar.
Daimler och Volvo utvecklar lastbilar som drivs med vätgas. År 2027 är tanken att stora lastbilar skall kunna köra 1000 km på en vätgastank. Man har redan nu tagit fram sina första vätgasdrivna lättare lastbilar.
Kommer Norrköping någonsin att ha lastbilar som drivs med vätgas? Kommer tankställen för vätgas att finnas så att vi kan tanka dessa fordon?
Till exempel är Linköping redan nu inne i planeringen för den vätgaskorridor som successivt byggs upp genom landet.
Frågan gäller också för flygsektorn. Framtiden består av nya flygplan med ny teknik som drivs med batterier eller vätgas. Skall vi se till att flygplatsen används på ett positivt sätt vad gäller miljö och infrastruktur?
Saknar framåttänket och visionerna vad gäller lastbils- och övrig tung trafik och också om hur flygplatsen framtid skall se ut.