Förslaget kan endast glädja dem som bor in städer/orter med väl utbyggd kollektivtrafik, men detta är väl meningen i valtider. Det är ju där de stora väljargrupperna bor.
Det är c:a 6 mil mellan Nynäshamn och Stockholm och där går flera pendeltåg i timmen. Ett månadskort med SL kostar 970:- för vuxen. Luleå- Boden likaså. Du får naturligtvis även åka kvällar och helger. Uppsala – Stockholm, eller Örebro län kostar ytterligare knappt 500 kronor.
Bor du utanför en centralort eller större stad där det inte finns några andra valmöjligheter än att åka bil för de 6 milen till och från jobbet, så kostar enbart drivmedlet 200 – 250:-/dag beroende på bil- och bränsletyp. Vilket blir 4 000-5 000 kr i månaden. Sen tillkommer skatt, försäkring, underhåll och värdeminskning. Allt detta slipper, den som kan åka kollektivt.
Det blir mera rättvist tycker S, om fler kan använda reseavdraget. Det tycker inte LPo. Vi tycker förslaget liknar beslutet med bidrag till elräkning. Först höjer man kostnaden genom ökad skatt, som slår mot delar av kollektivet som inte har valmöjligheter. Därefter delar man ut bidrag till kollektivet även de som inte drabbas av höjningarna.
Hur det slutliga förslaget blir, vet vi inte. Men vi vet att resonemanget är fullständigt ologiskt och osolidariskt. Vi vet att det finns många på landsbygden, som måste köra mer är 6 mil till jobbet. Som måste ha två bilar. Och vi vet att S inte skyr några medel för att locka väljare och behålla regeringsmakten, trots allt tal om att ”hela Sverige skall leva”.