Orealistiska tankar om reguljärflyg

Reguljärtrafiken från Norrköpings flygplats har gradvis nedmonterats sedan 2002, skriver debattören Alf Larsson.

Det är bekvämt att flyga charter från Norrköping men det är tveksamt om kommunen skall subventionera denna typ av verksamhet, menar debattören.

Det är bekvämt att flyga charter från Norrköping men det är tveksamt om kommunen skall subventionera denna typ av verksamhet, menar debattören.

Foto: Thomas Möller

Debatt2019-12-28 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I NT 14 december publicerades ett upprop från ett antal företagsledare om att behålla flygplatsen i Norrköping. 

Jag håller helt med om att Norrköping behöver ett reguljärflyg för företagen och andra verksamheter som skall kunna genomföra sina resor på ett rationellt sätt. Tyvärr blir det något av ett löjes skimmer över det hela att nu komma och kräva ett fungerande reguljärflyg, detta efter att reguljärtrafiken gradvis nedmonterats sedan 2002. Sedan dess har en mängd olika små flygbolag under korta perioder utan framgång försökt trafikera Norrköping. 

Det senaste försöket med reguljärflyg från Norrköping var med BMI till München. Det var en satsning som kostade Norrköping många miljoner i stöd till BMI. Tanken var inte så dum, men det var däremot tidtabellen. Exempelvis var det omöjligt att på samma dag ta sig till USA med denna förbindelse eftersom samtliga tre flygningar från München till USA redan hade lämnat München när BMI flygplan från Norrköping landade. 

Charterflyget är ju inget som gagnar företagen i Norrköping i någon större utsträckning. Ett antal hotellnätter för besättningar på charterflygen ger inga direkta skatteintäkter för kommunen jämfört med vad det kostar att driva en flygplats. Visst, det är väldigt bekvämt att kunna flyga charter från Norrköping men det är tveksamt om kommunen skall subventionera denna typ av verksamhet.

Norrköping har tillgång till två flygplatser inom 30 minuters restid. När Ostlänken är färdig har vi tillgång till både Arlanda och Köpenhamn på några timmar. Med flyg från Norrköping blir det i de flesta fallen ett byte i en hub i Europa, vilket i flesta fallen tar längre tid än tågresan till Arlanda eller Köpenhamn.

Hade man haft skickligare förhandlare när KLM valde mellan Norrköping och Linköping hade det kunnat sett bättre ut idag om KLM hade valt Norrköping. Men med KLM får man tillgång till ett bra flygbolag med bra och bekväma flygplan. Det tar ju bara 30 minuter extra i restid till Linköping, vilket är försumbart i ett resesammanhang. Vill man resa med lågprisflyg med allt det innebär så är det bara 30 minuter åt andra hållet.

Norrköping kan ju passa på att åka snålskjuts på den planerade utbyggnaden av landningsbanan i Linköping som gör att man kommer att kunna ta emot större flygplan. Då kan faktiskt även chartertrafiken flyttas över från Norrköping till Linköping och Norrköping behöver inte lägga en enda skattekrona på en egen flygplats. Vi får då tillgång till både reguljärflyg och charter på ett helt acceptabelt avstånd från Norrköping. Dessutom kommer förutsättningarna för nya reguljära flyglinjer att öka.

Att lägga all civil trafik till Malmen som föreslogs i en debattartikel 18/12, är orealistiskt nu när Linköping/SAAB ändå skall anpassa landningsbanan för större flygplan och redan har en befintlig terminalbyggnad. Det borde man i så fall gjort innan Linköping/SAAB byggde ut banan.

Alf Larsson