Replik
"Nedmonteringen av kollektivtrafiken måste stoppas" NT 2/7
Det är svårt att ta Sophia Jarl på allvar när hon ena gången är kritisk till Norrköpings kommuns trafikstrategi som vill se en prioritering av kollektivtrafiken för att i andra stunden kritisera regionpolitiken för att inte satsa tillräckligt mycket på kollektivtrafiken. Detta görs samtidigt som hon via helsidesannonser berättar att utan bilen stannar Norrköping.
Det är förstås svårt att veta vilket ben man ska stå på när politiken styrs av populistiska utspel i ett desperat försök att vinna så många röster som möjligt i det kommande valet. Det är dock tydligt att Sophia Jarl inte satt sig in i trafikutredningen som innebär att Norrköpings landsbygdstrafik får ett utökat turutbud på totalen, framförallt utökas utbudet på vardagarna men även på helgerna. Bedömningen utifrån utredningen är att det kommer locka fler kollektivtrafikresenärer än idag med detta upplägg, och bidra till minskad klimatpåverkan.
Jarl nämner som exempel att utökade turer sker på bekostnad av samhällen som exempelvis Krokek. I stråket mellan Norrköping och Krokek sker det en stor förstärkning, där turutbudet beräknas öka och trafiken gå från 30 minuters till 15-minuters trafik. Kvartstrafik är ett fantastiskt erbjudande om man vill ha en attraktiv kollektivtrafik för pendling.
Det är också missvisande att Sophia Jarl helt negligerar sin egen roll. Strategiska samrådet som är ett politisk forum på högsta nivå har enligt kollektivtrafikavtalet mellan regionen och länets kommuner att ”i en gemensam process ta fram trafikförsörjningsprogram” (RTP) där de politiska målen för kollektivtrafiken fastställs. Där sitter länets kommunstyrelseordföranden och oppositionsråd, och där ingår Sophia Jarl. År 2020 när programmet skulle fastställas deltog Jarl enbart 1 av 5 gånger i samrådet. Om nu kollektivtrafiken är så viktig kan man undra varför Jarl prioriterade bort dessa möten.
Om Moderaterna verkligen menar allvar med att man vill se en satsning på kollektivtrafiken så välkomnar vi centerpartister en debatt om hur pengarna ska användas. Vi tänker att det inte i alla lägen är mest effektivt att köra linjelagda bussar med hög turtäthet när antalet resenärer är lågt. Här behöver vi hitta effektivare mobilitetslösningar, där fordon och trafik matchar reseunderlag och möjliggör lösningar anpassade för de lokala förhållandena. Men för det krävs det prioriteringar och det krävs att region- och kommunpolitiker samtalar med varandra i de forum som finns. Det löser inga problem att gå ut i media och klaga när man inte gjort hemläxan innan.