Medborgarna har rätt till snabb information

Jämförelsen med en stor sufflé ger långt ifrån sanningen om kommunikatörsyrkets roll, skriver Louise Flygt, kommunikationsdirektör i Norrköpings kommun.

Norrköpings kommuns kommunikationsavdelning är en slimmad organisation med hög tillgänglighet, anser debattören.

Norrköpings kommuns kommunikationsavdelning är en slimmad organisation med hög tillgänglighet, anser debattören.

Foto: Calle Slättengren

Debatt2019-10-24 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående "Fler tårtor, färre munkavlar", NT:s ledarsida 2/10

Apropå Edvard Hollertz krönika om de kommunala kommunikationsavdelningarna skulle jag vilja passa på att lyfta några viktiga aspekter av ämnet. 

Medborgarna är den kommunala verksamhetens yttersta uppdragsgivare. Som medborgare har du rätt till snabb och korrekt information om den service som kommunen tillhandahåller, samt om dina rättigheter och skyldigheter.

 Du har också rätt till alla upplysningar som kan underlätta ett demokratiskt inflytande på kommunens verksamhet. För att möjliggöra det behövs fortlöpande information genom såväl personliga möten som via kommunens externa och interna kanaler. 

Vårt huvuduppdrag som kommunikationsavdelning är att du ska kunna nå eller nås med aktuell, korrekt och relevant information som är viktig för dig. I uppdraget ingår att förenkla och förtydliga komplex information så att förslag och fattade beslut kommuniceras och förstås av chefer, medarbetare och medborgare. Den information vi ger ska så långt som möjligt anpassas utifrån samhällets olika behov och grupperingar. Den ska också följa lagar och riktlinjer. 

Marknadsföring av olika slag utgör en ytterst liten del av vår arbetstid. Jag har därför svårt att se hur vårt uppdrag som kommunikationsavdelning kan misstolkas till att vi likt en svällande sufflé bara marknadsför kommunen och dess varumärke. 

Vi är tvärtom en slimmad organisation med hög tillgänglighet som arbetar för öppenhet och transparens. En väg till det är att tillse media med information. Vi ska ge snabb återkoppling och vid behov vara ett stöd i kontakten med kommunen vid granskningar och övriga ärenden. Jag anser att media är samhällets viktigaste kanal för den demokratiska processen.

Norrköpings kommuns kommunikationsavdelning ska utöver ovanstående stödja omkring 900 arbetsplatser, 11 000 medarbetare och 400 chefer med intern och extern information, se till att webbplatser fungerar och att dessa är korrekt uppdaterade samt kan användas av alla. 

Vi är en viktig funktion vid samhällskriser då information till allmänheten är avgörande. Allt detta bidrar till trygghet, delaktighet och tillgänglighet i samhället. Att ta bort all den här verksamheten eller spara in på den ser jag inte är möjligt.

Det är inte så att Norrköpings kommun har okynnesanställt kommunikatörer genom åren. Att jämföra oss med en stor sufflé är långt ifrån sanningen om kommunikatörsyrkets roll i en organisation. Se oss istället som en viktig tillgång för att skapa effektiv samhällsnytta.

Louise Flygt, kommunikationsdirektör, Norrköpings kommun