M och C har olika ambitionsnivåer för landsbygden

Jag läser Centerpartiets svar till mig avseende kollektivtrafiken på landsbygden.

"Östgötatrafiken har straffat ut sig själva i frågan om förtroende att förstå vilka behov som de ska tillgodose", skriver Sophia Jarl (M).

"Östgötatrafiken har straffat ut sig själva i frågan om förtroende att förstå vilka behov som de ska tillgodose", skriver Sophia Jarl (M).

Foto: Jeppe Gustafsson/arkiv

Debatt2022-07-08 14:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"Moderaternas vacklande om kollektivtrafiken" NT 8/7

Jag konstaterar återigen att Julie Tran (C) ytterst politisk ansvarig hellre skriver om allt annat istället för att rakt ut säga som det är; (C) står fortfarande bakom neddragningarna på landsbygden trots att det har visat sig få stora konsekvenser för de som drabbas. 

Jag har inga problem med att medge att jag anser att (M) i regionen tidigare har varit delaktiga i beslut som varit dåliga för Norrköpings landsbygdstrafik. Skillnaden på (M) och (C) är dock att (M) i regionen nu tydligt påpekat att det blivit fel och tillsammans med bland annat (KD) förslagit att tidigare beslut ska revideras. Hade (C) ställt sig bakom detta så hade det funnits en större politisk gruppering för uppnå en sådan revidering. Men Tran (C) valde att hålla fast vid nedmonteringen.

Jag ser också att Tran vill få debatten att handla om vilken närvaro jag har haft på slutna samrådsmöten. Säkert i syfte att göra väljarna osäkra på om jag sköter mina politiska uppdrag. Jag är själv förvånad att jag ens deltagit på något av de möten som Tran inte sett mig närvara på. Det här är möten där det inte finns något utrymme för mig som kommunal oppositionsföreträdare att påverka den inriktning för kollektivtrafiken som regionen redan beslutat om. Och det här gäller inte bara kollektivtrafiken. Jag har gång på gång påpekat att regionens samrådsmöten inte är något annat än rena informationsmöten. Om man verkligen vill ta hänsyn till vad medborgarna ute i kommunerna efterfrågar så behöver Tran och regionmajoriteten avsevärt ändra upplägg för sina demokratiska processer. 

Åter till det (C) inte vill diskutera: kollektivtrafik ska vara en samhällsservice och för mig är det självklart att regionen ska erbjuda arbets- och studiependling i hela länet. Det innebär att kunna åka in till tätorten på morgonen och sedan hem på eftermiddagen. Att ta alla bussar från vissa grupper och samhällen och motivera det med att andra ska få ännu tätare turer bidrar till klyftor mellan stad och land. Jag skulle vilja få ett tydligt svar om Tran ser denna problematik? 

(KD) uttalade nyligen att de är beredda att pröva om det är kommunen eller regionen som ska ansvara för framtidens kollektivtrafik. Om regionen fortsätter att vara helt tondöva är (KD) beredda att låta ansvaret återgå till kommunen. Jag kan med lätthet bifalla ett sådant förslag. Östgötatrafiken har straffat ut sig själva i frågan om förtroende att förstå vilka behov som de ska tillgodose.